Fulltime kolven

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Lpla

Fulltime kolven

Bericht door Lpla » wo apr 17, 2019 12:12 pm

Hallo,

Mijn kindje is ondertussen 5 weken en het drinken aan de borst gaat nog altijd niet goed. Na de geboorte meer dan 10% van het geboortegewicht verloren, waardoor we begonnen zijn met bijvoeden met kunstvoeding.
Hij hapt goed aan, maar valt heel snel in slaap. Vaak hoor ik hem ook niet veel slikken tijdens het voeden. Borstcompressie helpt wat, maar onvoldoende. Ondertussen wordt ik nogal moedeloos van de situatie. Heeft me al wat tranen gekost.
Ik denk erover om fulltime te kolven. Ik gebruik een dubbelzijdige elektrische kolf van medela. Nu kolf ik een 8tal keer, ook 's nachts maar heb telkens maar ongeveer 60cc. Hiermee kom ik dus niet toe om mijn kindje te voeden.
Ik lees verhalen van mensen die 100 of 200 ml per keer kunnen kolven en ben op zoek naar wat tips om de productie nog te verhogen. Drink al borstvoedingsthee van Weleda en neem lactil (venkel en anijs capsule).

Ellen van Kooij
Forumeigenaar

Re: Fulltime kolven

Bericht door Ellen van Kooij » do apr 18, 2019 8:23 pm

Heb je in die 5 weken al eens een lactatiekundige bij je thuis gehad?
Om samen te zoeken naar waarom hij niet goed drinkt. En waarom je melkproduktie bij 60 ml blijft steken.

Via www.nvlborstvoeding.nl kan je er eentje vinden. Ook in de avond of (Paas)weekend, als dat nodig is. Baby's houden zich nu eenmaal niet aan kantoortijden.

Welk type kolf heb je nu? Op welke momenten kolf je en wanneer geef je de borst?
Hoevaak en hoeveel geef je in de fles?
Hoe voelt het voeden voor jou? En het kolven? Doet het pijn, worden je tepels er wit/paars/rood van?

Topic starter
Lpla

Bericht door Lpla » zo apr 28, 2019 2:45 pm

Hallo,

Nee ik heb geen lactatiekundige gehad. Wel een vroedvrouw. Woon in België, is hier denk ik wat minder gekend lactatiekundigen...

Ik gebruik een medela lactina electric plus, gehuurd vn de thuiszorgwinkel. Na een hele week Clusterkolven is mijn productie nu toch meer geworden. Zo'n 80 à 100cc per kolf sessie.

Ik kolf minstens om de 3 uur. 's nachts kolf ik ook. Meestal ongeveer als volgt: 2u, 6u, 9u, 12u, 15u, 18u, 20u en 22u.

Heb een hele tijd geprobeerd steeds mijn kindje aan te leggen en dan bij te voeden met de fles (60cc). Daarna probeerde ik vooral de ochtendvoeding van de borst te geven aangezien ik dan het meeste melk heb. Maar ook dan lukt het zelden dat hij genoeg heeft.

Ondertussen dus terug fulltime kolven zonder aanleggen. Tenzij als troost...

Het voeden doet geen pijn bij mij. Heb ook geen klachten over mijn tepels... Alles lijkt goed te zijn, behalve dat mijn baby zeer snel in slaap valt bij het drinken.

Grtjs

Trix Planting
Forumeigenaar

Hulp bij aanleggen

Bericht door Trix Planting » ma apr 29, 2019 2:36 pm

Als je hulp wilt hebben bij het weer aanleggen van je baby kun je bijv. Katrien Nauwelaerts consulteren. Zij is zeer deskundig en komt door heel Belgie.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Janine

Bericht door Janine » za jul 06, 2019 12:50 pm

Ik heb een keer als tip gehad, wanneer de kleine heel snel in slaap valt, bloot gaat voeden. (wel luier aanhouden natuurlijk :). Zo wordt de kleine wat frisser en wellicht ook meer alert en minder snel in slaap.

Plaats reactie