Hoeveel ml per keer?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
ampriester

Hoeveel ml per keer?

Bericht door ampriester » zo apr 26, 2020 8:36 pm

Hi allemaal,

12 maart is mijn eerste dochtertje geboren. Helaas niet gelukt aan de borst, maar omdat ik graag moedermelk wil geven kolf ik. Dit gaat heel goed maar toch heb ik mijn twijfels over de hoeveelheid die ze binnenkrijgt. Geboorte gewicht van mijn dochtertje was 2945 (moesten 24 uur blijven omdat dit te weinig was tov haar lengte van 51 cm) en twee weken geleden woog ze 3590 dus ze groeit goed. Vrijdag mogen we weer naar het cb. Mijn dochter krijgt nu 110 per voeding en de laatste fles + vroeg in de ochtend 120. Als ik de som 150 x lichaamsgewicht hanteer krijgt ze dus eigenlijk teveel alleen met minder gaat niet. Wat adviseren jullie?

Vosje

Re: Hoeveel ml per keer?

Bericht door Vosje » zo apr 26, 2020 9:23 pm

Hoi, dit is absoluut geen enkel probleem. Je kan borstvoeding niet vergelijken met adviezen voor kunstvoeding, dus aantal ml per kg gewicht. Er bestaat een maximum hoeveelheid KV omdat het een lichaamsvreemde eiwit is (afkomstig van een koe) en het lichaam van een baby kan het teveel ervan niet verwerken.

Je BV is daarentegen speciaal gemaakt voor je baby en er bestaat daarom geen maximum, je dochtertje kan dus zo veel drinken als zij wil. Mocht ze te veel nemen, wordt het gewoon weer uitgespuugd. Kijk dus niet zozeer naar de hoeveelheid, maar naar de behoefte van je baby. Voed haar op verzoek zodra ze hongersignalen toont en wacht niet tot een bepaald aantal uren is verstreken. Dit werkt het beste, je baby is blij, jij ook blij!

Trouwens, ik weet niet waarom het niet gelukt is om haar live te voeden, maar het is nog altijd mogelijk om dit alsnog voor elkaar te krijgen, dus mocht je dat willen vraag gerust om advies. Het is in ieder geval top van je dat je de moeite neemt en voor je dochtertje kolft! ;)

Swooshy

Re: Hoeveel ml per keer?

Bericht door Swooshy » di apr 28, 2020 6:41 am

Ik heb hetzelfde gehad. We gaven ook al snel zoveel cc, maar ze hield het binnen. Ons was verteld bv mag ongelimiteerd. Nu blijkt dat niet zo te zijn als uit de fles is. Maar zoals ik.zei, ze spuugte het ook niet uit. No worries Dus.
Borstvoeding zou je nog kunnen proberen. Heeft mij ook twee maanden gekost. Maar van de een op de andere dag ging het goed. Misschien nog het proberen waard? Als je dochter verder tevreden is zou ik me niet druk maken om die hoeveelheden. Borstvoeding blijft een magisch goedje.

Trix Planting
Forumeigenaar

Therapeutisch voeden

Bericht door Trix Planting » do mei 14, 2020 7:03 pm

Het is niet helemaal waar dat je moedermelk uit een fles onbeperkt kunt geven. Doordat het voor een borstgevoede baby heel makkelijk is om uit een fles te drinken (de melk komt er makkelijker uit dan bij de borst) kunnen ze wel teveel krijgen.
Ik ben benieuwd hoe het vrijdag met haar gewicht is.
Google eens op therapeutisch (fles)voeden. Zo moet je baby wat meer moeite doen. Pauzes inlassen tijdens het voeden is ook een goed idee.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie