Onrustige baby

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mvg-1990

Onrustige baby

Bericht door Mvg-1990 » di mar 03, 2020 3:05 pm

Hallo allemaal,

Twee weken geleden is ons derde kindje geboren. De borstvoeding begon goed en kwam snel op gang. Inmiddels is ons rustige mannetje, sinds een dag of 5, tussen de voedingen door erg onrustig geworden.

Zodra hij wakker is start hij met krijsen (al voor andere signalen). Aan de borst is hij rustig en drinkt hij goed (ca. 15 minuten aan eerste kant en 10 minuten aan de andere kant met tussendoor boeren).

Zodra hij klaar is met drinken lijkt hij nog meer te willen en is dan erg gefrustreerd op zijn handjes aan het zuigen. Als ik hem niet aanleg tot hij slaapt blijft hij huilen tot ik hem weer aanleg. Hij komt elke 2 tot 2,5 uur.

Tussendoor spuugt hij best veel (ca.10 tot 15 keer tussen twee voedingen, vaak een mondje en soms iets meer). Zijn buikje rommelt ook heel de tijd en hij laat heel veel scheetjes.

Ik word er een beetje onzeker van wat ik ermee moet doen en herken het ook niet van de andere kinderen. Als ik hem nog meer aanleg gaat hij nog meer spugen, maar anders lijkt hij niet te tevreden en is hij niet te kalmeren.

Herkent iemand dit en hebben jullie tips?

Watermeloen

Re: Onrustige baby

Bericht door Watermeloen » di mar 03, 2020 6:03 pm

Ik herken het beeld dat je schetst, alleen begon het bij mijn dochter iets later en zij was alleen in de avond zo overstuur.
Het kunnen verschillende dingen zijn, ik zou ook een lactatiekundige inschakelen.

Hier bleek het overproductie te zijn, waardoor wisselen van borst alleen maar meer problemen gaf. Maar: ga hier niet op handelen tenzij je het zeker weet!
Verder de kleine mondjes spugen: rechtop houden (zo lang mogelijk na een voeding) hielp enorm. Draagdoek is onmisbaar, slaap en rechtop en nabijheid.
Mijn dochter kwam ook om de 2-2,5 uur, dat werd langzaam maar zeker beter. Maar kan me voorstellen dat het met 3 kids niet zo gemakkelijk is als hier met de eerste..
Sterkte!

Julies

Re: Onrustige baby

Bericht door Julies » di mar 17, 2020 3:17 pm

Wij hebben zelf ook een heel onrustig pasgeboren baby’tje gehad, al vanaf het begin. Het klinkt mij ook een beetje als een reflux. Door het terugkomend maagzuur wil het kindje graag blijven drinken, omdat de moedermelk de keel verzacht. Althans, dat was bij ons zo!
Rechtop houden minimaal 20 minuten hielp bij ons. Verder zijn wij ook de afgekolfde voeding gaan indikken met JBPM. Dit kan ook voorafgaand aan de borstvoeding gegeven worden. Maar een dergelijke interventie zou ik eerst overleggen met CB of huisarts.
Onze dochter heeft een ernstige verborgen reflux en heeft daar helaas nu zelfs medicatie voor.

Succes en gefeliciteerd met de kleine spruit!

Plaats reactie