Bv afbouwen

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Y+B+D+R

Bv afbouwen

Bericht door Y+B+D+R » ma feb 24, 2020 12:24 pm

Ik ben bezig om de bv af te bouwen, ik wilde dit graag voordat hij een jaar werd. Mijn zoontje is 10,5 maand en drinkt gelukkig ook weer flesjes melk, waardoor ik een alternatief kan bieden ipv de borst. Hij zet ook zijn tandjes in mijn tepel, dus voeden voelt voor mij niet zo prettig meer, des te meer reden voor mij om oer direct af te bouwen.
Ik vraag me alleen af of ik het afbouwen op een goede manier doe? Ik vind het fijn dat de "kenners" onder ons willen mee kijken:)

Hij dronk voorheen: 2x in de nacht en overdag 3x. Ik heb overdag al 1 voeding vervangen voor een flesje. Vanacht ben ik cold turkey gestopt met voeden. Ik heb hem een dreamfeed gegeven om 23:00 en daarna weer om 6:15. Dit wil ik zeker vol gaan houden, want de weerstand van hem is me meer dan meegevallen.
Ik heb het volgende schema nu:
Deze week: 3x bv
Opstaan, na de lunch en om 22:00 dreamfeed

Volgende week: 2x bv
Opstaan bv en om 22:00 dreamfeed

Week daarna: 1x bv
Opstaan bv

Ik zit vanaf vandaag dus op 3x bv, voorheen 5.
Bouw ik het nu te snel af? Hij heeft nu om 6:15 bv gehad en hij krijgt nu (12:30) weer bv en ik voel dat mijn borsten wel heel vol zitten? En dan volgens mijn schema krijgt hij vanavond dus pas weer om 22:00.

Is dit een beetje een goed schema om af te bouwen? Ik wil geen borstontsteking oid in de hand werken natuurlijk....

Trix Planting
Forumeigenaar

Stuwing

Bericht door Trix Planting » ma feb 24, 2020 11:47 pm

Of dit een goed schema is moet de praktijk uitwijzen. In principe kun je een volgende voeding vervangen als je geen last meer hebt van erge stuwing of harde plekken. Voor de meeste vrouwen zal een week ertussen ruim voldoende zijn. Maar soms is er nog wat meer tijd nodig. Een beetje stuwing is juist nuttig; daardoor krijgen je borsten ahw een seintje dat er minder melk nodig is.
Vooral na het afbouwen van de laatste voeding is het zaak om je borsten goed te controleren. Mocht je toch na een aantal dagen last krijgen dan kan het nodig zijn om nog een keer wat af te kolven of je zoon kort te laten drinken.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Y+B+D+R

Re: Bv afbouwen

Bericht door Y+B+D+R » di feb 25, 2020 10:09 am

Heel erg bedankt voor het antwoord!

Plaats reactie