Borstvoeding loopt terug?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
MamaLindsay

Borstvoeding loopt terug?

Bericht door MamaLindsay » do feb 20, 2020 9:25 am

Hoi hoi,

Mijn dochtertje nu 14 weken, dronk altijd erg goed.
Nu heb ik t idee dat het terug loopt.. zou dit komen omdat ze met een speen slaapt? Ook heeft mijn kraamzorg gezegd 1 borst per keer aanbieden... Ik lees teveel op internet, waardoor ik weer onzeker word. Hier staan hele andere dingen op wat ze mij niet hebben verteld. Ik wil heel graag door gaan met bv. Hebben jullie advies voor mij.

Groetjes Lindsay

Vosje

Re: Borstvoeding loopt terug?

Bericht door Vosje » do feb 20, 2020 2:56 pm

Hoi, wat goed dat je borstvoeding wil blijven geven! Weet je ook waarom je kraamzorg je geadviseerd heeft om slechts 1 borst per keer te geven? Zoiets kan je namelijk niet zomaar aanraden. Om te zorgen voor een goede en stabile productie is het juist belangrijk om 2 borsten aan te bieden, dus daar zou ik zeker mee beginnen, zeker als jouw productie terugloopt.

Wat het speentje betreft, wanneer geef je het? Zelf gaf ik mijn kinderen ook een speen in het geval dat ze NA een voeding niet in slaap waren gevallen, maar wel moesten slapen. Dan gaf ik ze dus wel een speentje maar trok het er weer uit op het moment dat ze eindelijk sliepen. Het is belangrijk dat je het speentje maar even gebruikt op het juiste moment en niet om een voeding uit te stellen. Of continue waardoor je de hongersignalen misschien wel mist. Ik weet dat het niet geadviseerd wordt om een speentje naast borstvoeding te gebruiken, maar uit mijn ervaring is het lastig om het helemaal zonder te moeten doen. Het kan handig zijn, maar gebruik het wel met beleid.

Wat voor andere adviezen vind je verwarrend? Vraag het gerust!

Trix Planting
Forumeigenaar

Vaak voeden

Bericht door Trix Planting » do feb 20, 2020 3:19 pm

Waarom denk je dat je minder melk hebt? Hoe is haar groei, en is ze tevreden? Hoeveel voedingen krijgt ze per dag?

Om je melkproductie te vergroten kun je inderdaad twee borsten per voeding gaan geven. Je hoeft ook geen vaste tijd tussen de voedingen aan te houden. Als je haar helemaal op haar verzoek voedt en goed op de ‘voedingssignalen’ let: bewegen met het lijfje, mond- en tongbewegingen, kreunen, smakgeluidjes, zoeken naar de handjes- dan kun zal ze ws vaker en beter drinken. Die signalen komen veel vaker voor dan je denkt en betekenen dat de baby aan een voeding toe is.
Houd haar dus dicht bij je zodat je kunt zien wat er gebeurt.
Je hoeft niet te wachten tot ze wakker is of huilt, en ook geen vaste tijd tussen de voedingen te laten.
De baby in dit filmpje laat duidelijk zien dat ze wel behoefte heeft aan een voeding.
http://tinyurl.com/yczeopp9

Hier nog een afbeelding waarop de voedingssignalen zijn te zien.
Bijlagen
A98EE6A1-5D2A-45C4-90EA-0831942819F7.jpeg
A98EE6A1-5D2A-45C4-90EA-0831942819F7.jpeg (126.83 KiB) 398 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
MamaLindsay

Bericht door MamaLindsay » do feb 20, 2020 7:02 pm

De reden dat ze zei 1 borst per keer, omdat het goed liep.. ik heb geen cursus gevolgd, dus geloofde dit advies blind. Achter af natuurlijk stom van mezelf..

In t begin kreeg ze geen speentje. maar toen viel ze dus in slaap door de borst. Later speentje en toen spuugde ze die zelf uit. Net met je advies gewerkt en t toch uit dr mond gehaald. (Vind t lastig, omdat ze soms diep lijkt te slapen en dan toch weer wakker word)

Ze krijgt 6 - 8 voedingen ongeveer. S nachts ook zeker 2 keer.
Ik heb het gevoel, omdat m'n borsten zo slap voelen... Vind t heel erg en t maakt me erg onzeker

Vosje

Bericht door Vosje » vr feb 21, 2020 3:29 pm

Als je borsten nu slapper aanvoelen dan voorheen hoef je je niet meteen zorgen te maken, hoor! In het begin is er melk in overvloed, je borsten kunnen zelfs lekken en voelen gespannen aan. Maar later gaat de productie zich stabiliseren en wordt er melk aangemaakt pas als je kindje bij je gaat drinken. Hierdoor gaan de borsten slapper aanvoelen tussen de voedingen. Maar het betekent niet dat er onvoldoende melk is. Bied 2 borsten per keer aan en voed op verzoek, dan krijgt je kindje melk naar behoefte. Trouwens, als ze geen tweede borst wil, geen probleem, als ze maar de gelegenheid krijgt. Mijn tweede kindje wou ook niet altijd uit beide borsten drinken.

Wat het speentje betreft, vaak spugen ze het zelf uit als ze in slaap zijn gevallen. Gebeurt dit niet, trek er dan even zachtjes aan. Kan je het er zo uittrekken? Dan blijft het kindje hoogstwaarschijnlijk doorslapen. Maar voel je weerstand, gaat ze er weer op sabbelen? Wacht dan nog even tot ze wat dieper in slaap is gevallen en probeer het later weer.

Topic starter
MamaLindsay

Bericht door MamaLindsay » vr feb 21, 2020 7:02 pm

Dankjewel! Ik heb vandaag naar het weeguurtje gegaan en ook een lactatiekunde gesproken. Die zei dit inderdaad ook, voel me nu toch gerustgesteld. En ze is ook goed aangekomen. Ik maakte me toch te snel zorgen..

Topic starter
MamaLindsay

Bericht door MamaLindsay » vr feb 21, 2020 8:02 pm

Nu bedenk ik nog iets anders. Hoe zit t dan met het kolven?

Vosje

Bericht door Vosje » vr feb 21, 2020 10:57 pm

Gelukkig! :D Wat vraag je je precies af over het kolven?

Topic starter
MamaLindsay

Bericht door MamaLindsay » za feb 22, 2020 8:49 am

Voorheen kwam mijn toeschietreflex dus heel snel, maar nu moet ik meer geduld hebben? Als m'n melk pas op het moment word aangemaakt. Of moet ik dan vaker kolven? En zou ik nog zoveel kolven als voorheen. Eerst kolfde ik vaak tussen de 120 en 150. Ik moet volgende week weer beginnen met werken, dus zal t dan zien. Vind het wel even spannend

Vosje

Bericht door Vosje » za feb 22, 2020 9:52 am

Hoi, dit klopt inderdaad, kolven zal minder gemakkelijk gaan. Niet alleen je TSR zal langer op zich laten wachten, het wordt ook steeds moeilijker om de grotere hoeveelheden te kolven waar je misschien aan gewend bent. Maar ook dit betekent niet dat er niet genoeg melk is, een baby kan je borsten veel beter leegmaken, het wordt gewoon lastiger voor jou om extra hoeveelheden te koven.

Wat je zelf zegt is inderdaad een goede manier, vaker kleinere hoeveelheden kolven gaat waarschijnlijk beter werken dan alles in 1 keer. Als het op den duur te lang duurt voordat je TSR eindelijk komt en je wil hier wat aan doen is het zelfs mogelijk om een speciale neusspray te kopen die je TSR opwekt. Er is dus heel veel mogelijk om ervoor te zorgen dat je genoeg blijft kolven! Heb je al een voorraadje in een vriezer opgebouwd? Dit werkt vaak geruststellend als je weet dat er genoeg melk is opgeslagen en dat kan eventueel aan je dochtertje gegeven worden als je toevallig net niet genoeg hebt kunnen afkolven.

Als je regelmatig blijft kolven wennen je borsten daar vanzelf aan, er wordt gewoon standaard wat extra melk aangemaakt en moet het je zeker lukken om je dochtertje helemaal zelf te voeden! :)

Plaats reactie