Borstvoeding stoppen 15 maanden

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
Martha89

Borstvoeding stoppen 15 maanden

Bericht door Martha89 » ma sep 09, 2019 10:10 pm

Onze dochter is 15 maanden en drinkt nog zon 5 keer per dag aan de borst. Smorgens bij t wakker worden, dan rond 13 uur na de boterham, s'avonds voor het slapen gaan en dan in de nacht vaak 1 of 2, soms 3 keer. Ik wil eigenlijk afbouwen, en stoppen met de borstvoeding. Met name de nachten breken me op. Heb nog 2 kinderen, en ik vind het welletjes geweest.
Hoe kan ik afbouwen het beste aanpakken? Dochterlief accepteert snachts niets anders dan de borst. We hebben al geprobeerd om mn man eruit te laten gaan om water te geven, laten huilen, afleiden, maar ze schreeuwt net zo lang tot ze aan de borst mag.
Ik zou graag advies willen over hoe ik kan afbouwen, en of jullie tips hebben hoe om te gaan met de nachten.

Topic starter
Hanneke

Re: Borstvoeding stoppen 15 maanden

Bericht door Hanneke » vr sep 13, 2019 6:12 pm

Hoi, hoi,
Wat lastig, als je zo moe bent van de nachtvoedingen. Er zijn verschillende manieren om de voedingen af te bouwen en ik heb er een tweetal in een hyperlinkje hieronder geplaatst. Dat is wat gemakkelijker dan het helemaal uitleggen.

Een derde methode is die van Elizabeth Pantley. Zij heeft een boek geschreven: lekker slapen zonder huilen. Dat gaat juist ook over het dilemma waar jij meezit: hoe zorg je dat je kindje en jijzelf weer lekker slaapt. Want dat is volgens mij vooral je probleem: je gebrek aan slaap, veroorzaakt door het vele nachtelijke drinken.
De methode van Pantley is niet een snelle: die kost echt even investeringstijd, maar daar staat tegenover dat die zeker zonder huilen kan, want dat is haar uitgangspunt: een baby hoeft niet te huilen om te leren (door)slapen.

http://drjaygordon.com/attachment/sleeppattern.html

https://www.mindfulmommy.nl/nachtvoeding.html

Oh ja, er is nog wel een methode, heel snel maar niet perse “baby en omgevingvriendelijk”. Je trekt een strak pyjamashirt/nachthemd aan waardoor je borsten onmogelijk te bereiken zijn voor de kleine. Daarna zit je de nachten uit die het kost om je kindje te laten ophouden met vragen. Dat kan wel heel intensieve paar nachten worden, waarin je uren besteedt aan het troosten van je kleintje en het hopen dat je buren niet net zo wakker liggen als jij. Dat kost veel uithoudingsvermogen maar zou kunnen werken, als je het wilt en je ervoor gaat.

Ik wens je veel sterkte en succes bij je zoektocht naar goede nachtrust.

Plaats reactie