kolven afbouwen, toch lang voeden?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
ducky

kolven afbouwen, toch lang voeden?

Bericht door ducky » ma sep 02, 2019 8:29 pm

Een vraagje over kolven en (lang) voeden.

Mijn zoontje is inmiddels 11 maanden, en na 9 maanden heb ik van mijn werkgever de ruimte gekregen om te blijven kolven, omdat ik nog steeds borstvoeding wil geven. Maar eigenlijk zou ik binnenkort (zo rond 12 maanden) wel het kolven op het werk willen afbouwen. Wat is verstandig?

De eerste anderhalve maand heb ik 3 keer op een dag gekolfd. Daarna tot 9 maanden heb ik 2 keer per dag gekolfd (dit ging meer dan prima, meer dan genoeg voeding, zelfs een voorraad opgebouwd). Vanaf negen maanden ben ik 1 keer op een dag gaan kolven. En hoewel ik zou willen afbouwen, heb ik er toch moeite mee dat ik nu minder melk lijk te kolven en dat de hoeveelheid melk dus toch terug loopt.

Met twee keer kolven op een dag, had ik genoeg voor 3 voedingen voor mijn zoontje. Nu met 1 keer kolven zou het net niet genoeg zijn, gezien de hoeveelheid. Maar in praktijk is het toch steeds genoeg voor mijn zoontje. Hij drinkt nog maar 2 flessen en heeft genoeg aan minder dan voorheen. Natuurlijk krijgt hij ook ander voedsel, en fruit, dus daar zit ook genoeg vocht in. Hij krijgt af en toe een paar oefenslokjes water, maar niet veel, dus eigenlijk is moedermelk de belangrijkste bron van vocht. In de avond drinkt hij vaak nog 2 keer, in de nacht nog 2 keer en in de ochtend voor ik ga werken nog een keer, hij komt dus zeker niks te kort.

Maar nu, zou ik kunnen afbouwen naar niet meer kolven op een dag? Mijn zoontje zou dan komende tijd melk uit de vriezer kunnen drinken als hij nog wel behoefte heeft aan melk. En in de avond nacht en ochtend dan nog bij mij, net als in het weekeind en op mijn vrije dag. Graag zou ik nog wel een tijdje borstvoeding blijven geven, in ieder geval zolang mijn zoontje er nog van geniet!

Wie heeft tips en/of ervaringen voor mij?

Alvast bedankt!
Daphne

NataschaO
Forumeigenaar
Contacteer:

Re: proberen

Bericht door NataschaO » ma sep 09, 2019 12:50 am

Hoi Daphne,

meestal lukt het wel om gewoon volledig te blijven voeden en toch te stoppen met kolven op je werk tegen de tijd dat je kindje een jaar is en volop vste voeding kan eten. Het gaat er vooral om of jouw borsten er geen last van krijgen, een hele dag zonder geleegd te worden. Ben je gevoeling voor stuwing en ontstekingen? Zo nee, dan gaat het vast goedkomen.
Als hij nog gewoon kan drinken zodra je thuis komt, in de avond, nacht en ochtend, dan krijgt hij vast genoeg melk binnen. Overdag kan je dan water of thee of (verdunt)sap of zo laten aanbieden. En natuurlijk je vriezervoorraad opmaken.
Als je toch last krijg van je borsten als je het kolven helemaal overslaat zou je de eerste tijd de kolf wel mee kunnen nemen en dan bijvoorbeeld steeds later op de dag gaan kolven, en steeds eerder stoppen met kolven. Dan verschuif je het als het ware in plats van gelijk overslaan. Maar als dat helemaal overslaan gewoon geen problemen oplevert dan is daar verder geen bezwaar tegen.
succes!
Natascha Oorthuis
Lactatiekundige IBCLC

Topic starter
ducky

Re: kolven afbouwen, toch lang voeden?

Bericht door ducky » ma sep 09, 2019 9:01 am

Dank voor het duidelijke antwoord. Ik ga het proberen :). Ik denk dat ik inderdaad het kolven en daarmee de voeding moet verschuiven, maar dan komt dat wel goed. Ik heb één keer borstontsteking gehad, stuwing valt steeds meer mee. Lijkt of de hoeveelheid melk soms een beetje in golven komt, dus ik zal daar zeker op letten en indien nodig even kolven :).

Ik merk sowieso dat mijn zoontje de laatste dagen zijn ritme aan het veranderen is. Meer eten en minder drinken overdag (avond/nacht/ochtend nog wel gewoon). Dus eigenlijk zal overdag stoppen met kolven ook wel passen bij zijn ritme. Mijn vrije dag en het weekeind hoop ik overdag wel gewoon te blijven voeden, maar ik het goede hoop dat dat wel lukt. Ik hou het in de gaten, en anders toch weer even kolven om productie op gang te houden, denk ik?

Groeten,
Daphne

Plaats reactie