Kolven

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mamavann

Kolven

Bericht door Mamavann » vr aug 16, 2019 8:23 am

Hallo allemaal,

Ik ben de trotse moeder van een zoontje van bijna 3 maanden. De borstvoeding loopt gelukkig erg goed en het kolven lukt ook tussendoor. Ik doe dit al een tijdje om te oefenen met het geven van een flesje of voor als ik even weg ben en meneer krijgt honger. Nu ga ik morgen echter voor het eerst een hele dag weg en zal ik tussendoor moeten gaan kolven. Nu vraag ik mij af of ik dit voor één dag net zo vaak moet doen, als dat ik de kleine zou voeden, of kan ik ook kolven op het moment dat ik de druk begin te voelen?
En hebben jullie nog tips voor handige plekken ofzo?
Alvast bedankt!

ducky

Re: Kolven

Bericht door ducky » vr aug 16, 2019 10:09 am

Hallo Mamavann,

Fijn dat kolven nu in ieder geval al lukt.

In principe heb je recht om te kolven. 25% procent van de tijd dat je werkt, tot 9 maanden (als ik het goed heb). Maar in praktijk is het ook wel een beetje afhankelijk van het soort werk dat je doet en of je gemakkelijk weg kan. Ik kon eigenlijk altijd gemakkelijk weg, daardoor werd het gewoonte, en ben ik eraan gewend. In het begin vond ik het wel gek, maar nu is het gewoon zo. Hoort erbij.

Wat ik gedaan heb is: de eerste anderhalve maand dat ik weer aan het werk was, heb ik 3 keer op een dag gekolfd. Ik was weg van 7:15 tot ongeveer 17:45 en werkte ma-di-do-vrij. Ik kolfde dan om 10:00, 13:00 en 16:00. Daarmee had ik genoeg voeding voor de kleine (soms zelfs net te veel). Omdat het makkelijk liep, maar het kolven wel zwaar werd ben ik dus na 1,5 maand naar 2 keer kolven gegaan (11:00 en 15:00). Ik merkte dat ik in de ochtend meer kolfde dan een voeding en in de middag genoeg, waardoor ik dus genoeg voedingen overhield voor de kleine (wederom soms zelfs iets te veel). Er waren trouwens wel weken dat ik meer of dat ik minder hoeveelheid kolfde. Gelukkig heb minder kolven altijd kunnen opvangen met een voorraadje in de vriezer. Na 9 maanden ben ik 1 keer per dag gaan kolven, rond de lunch, maar net hoe het uit komt. Ik kolf nu rond de twee voedingen dan, wat net te weinig is voor mijn kleintje. Maar ik heb het voordeel dat ik een voorraadje heb, dus dat ik het kan aanvullen. In het begin kolfde ik dus zoveel als de kleine dronk. Nu niet meer, maar lukt het me goed om voldoende melk te hebben. Op dagen dat ik thuis ben, krijgt de kleine ook lekker van mij. Nog nooit het idee gehad dat het te weinig was :).

Waar ik werk hebben ze een kolfruimte die ik kan reserveren. Ik het begin vond ik het wel "spannend" maar nu ben ik het gewoon gewend. Ook als ik eens ergens anders heen moet, vraag ik gewoon of ze een ruimte hebben. Soms niet een officiële kolfruimte, maar met een kantoortje dat afgesloten kan worden ben ik ook tevreden. Meestal denken mensen ook wel mee, en kan je de melk ergens in een koelkast zetten. Tegen mijn collega's (klein clubje) ben ik altijd heel open geweest. Ze weten wat ik ga doen, hebben in het begin ook wel eens gevraagd hoe dat dan werkt en dat vertel ik dan gewoon, en dat maakt het voor mij makkelijker.

Succes, en zorg ervoor dat je doet waar jij je goed bij voelt!

Plaats reactie