Dl 6mnd en elke avond veel voedingen (lijkt wel clusteren)

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Dibuwo

Dl 6mnd en elke avond veel voedingen (lijkt wel clusteren)

Bericht door Dibuwo » di aug 13, 2019 8:12 pm

Hallo allemaal,

To the point: dl slaapt savonds niet, maar komt veel voor drinken. Dat valt me zwaar!

Verhaal:
Dl is 6mnd en groeit netjes. Tot nu toe fulltime bv (en ga starten met hapjes). Altijd 2 kanten per voeding.
Ze komt overdag elke 3 uur. als ik thuis ben, maar ook op kdv, waar ze flesjes van 130 ml krijgt. Op werk kolf ik ca 3x100cc en kolf thuis bij om 3x130 cc te verzamelen voor de 3 dagen dat ik werk.

Wat me toch een beetje tegen gaat staan is de hoeveelheid tijd die ze vraagt in de avond.
Ze komt meestal rond 18, 19.30, 21.00, 22.00 en gaat dan eindelijk meestal tussen 22.30 en 23.00 slapen.

De hele avond is ze wakker, na een eerdere voeding in bed leggen lukt echt niet, ze gaat dan heel hard huilen.

Het kost me veel energie. Het liefst zou ik willen dat ze iets eerder slaapt, of dat ze minder 'tijd' drinkt.
Maar het lijkt alsof ze gewoon niet voldoende verzadiging heeft, en teveel energie waardoor ze pas zo laat slaapt.

Overigens komt, ze tussen 23u en 6.00 ook 2 (soms 3) keer om te drinken.

Savonds weggaan is dus ook bijna niet mogelijk. Heb een paar avonddiensten moeten draaien (na 00u thuis), en dat ging niet zo goed. Ze had 4x 130 ml gedronken maar ook veel huilen, onrust en pas rond 23.30 slapen.

Ze is overdag een blije baby, speelt veel zelf, onderzoekend, geniet van aandacht en leven etc. Vaker voeden overdag heeft geen effect. Resulteert soms in meer spugen, of niet willen drinken, en anders ook niet in 'winst' savonds.
Als ik savonds zelf thuis ben, is ze ook tevreden en vrolijk, behalve dat ze dus veel wil drinken. Soms heeft ze avonden dat ze meer huilt.

Ik vind het dus erg lastig dat de avonden zo gaan. Het kost veel energie. En het beste voor mij en dl is om savonds samen thuis te zijn. En niet weg met elkaar zoals verjaardagen etc, niet met papa thuis als mama een afspraak heeft of moet werken, geen oppas etc.
Ik zou graag zien dat er na een half jaar wat verbetering in komt.....
Niet teveel eigen belang (beetje wel) maar ook om dl meer rust te geven, meer verzadiging, en om gewoon m'n avonddiensten met gerust hart te kunnen draaien..

Iemand herkenning tips of adviezen? Misschien iets veranderen nu ze 6mnd is?

KarlijnK

Re: Dl 6mnd en elke avond veel voedingen (lijkt wel clusteren)

Bericht door KarlijnK » do aug 15, 2019 10:26 pm

Helaas heb ik geen tips en adviezen, maar wel herkenning in het vele drinken. Mijn zoontje is inmiddels ruim 1,5 en ondanks dat we ook nu weer tegen dingen aanlopen, kan ik wel zeggen dat het toch echt vanzelf minder wordt. Zo vaak heb ik gedacht dat ik er iets aan moest doen, maar dat eindigde uiteindelijk in accepteren dat het zo was en die situatie zo comfortabel mogelijk maken. Soms kunnen een paar maanden al zoveel verschil maken.
Met de avonddiensten lijkt het me erg lastig, maar zolang je nog geen oplossing hebt gevonden helpt het misschien om je er een beetje bij neer te leggen.

zozo

Re: Dl 6mnd en elke avond veel voedingen (lijkt wel clusteren)

Bericht door zozo » ma sep 02, 2019 10:07 am

Ja herkenbaar! Onze baby heeft ook lang geclusterd. Ik had op een gegeven moment wel het idee dat het geen honger was, maar meer veiligheid en gewenning. We zijn toen begonnen met hem na de avondvoeding van rond 18:30 uur niet meer te voeden tot 23:00. In plaats van voeden gingen we hem laten huilen in onze armen. Dat ging als volgt: na de voeding van 18:30 bedje in. Als hij dan ging huilen nam ik hem op schoot (in zijn eigen kamertje) met zijn rug tegen m'n buik, hield daarbij z'n armpjes soms ook een beetje tegen, zodat hij daar niet hard mee kon zwaaien. Dan was hij snel weer stil, maar als hij merkte dat er geen interactie kwam en hij ging borst kreeg, maar de bedoeling was dat hij rustig werd, ging hij dan meestal toch huilen. Dan liet ik dit gewoon gebeuren, terwijl hij in mijn armen zat. Ik stimuleerde hem zelf soms om te huilen, omdat ik merkte dat de spanning van de dag en de frustratie van het geen borst krijgen geuit moest worden. De eerste paar keren (echt max. 3 keer) duurde dit 1 uur lang, maar daarna viel hij in slaap. Dan wachtte ik 10 minuten, zodat ik zeker wist dat hij vast sliep en legde hem slapend terug in zijn bedje. Soms werd hij tijdens terug leggen toch wakker, maar dan was het ok en sliep hij verder. Soms huilde hij dan wel weer. Dan nam ik hem weer op dezelfde manier op schoot met het idee dat hij nog niet voldoende spanning en frustratie geuit had. Ik vond het idee dat ik mijn kleintje hielp om zijn spanning en frustratie te mogen uit en daarbij wel liefdevol bij me te houden -soms beetje te aaien en zachtjes tegen hem te fluisteren of klein liedje zingen om hem gerust te stellen- heel fijn.
Vervolgens na 2 of 3 avonden waarop het heel lang duurde, had hij het alsnog nodig te huilen, maar duurde het maar maximaal 15 minuten, waarna hij heerlijk in slaap viel en ook doorsliep tot zijn avondvoeding van 23:00 uur!

Toen hij 7 maanden was zijn we begonnen met slaapcoaching (m.b.v. uitleg in een boek over Slaap) en daarmee is het gelukt binnen 1 week te zorgen dat hij nu geregeld zelfstandig in slaap valt na zijn voeding om 18:30 uur en doorslaapt tot 06:30 uur en dan alleen om 23:00 uur nog wakker wordt tussendoor voor een avondvoeding. Er zijn nog wel nachten waarop het onrustiger is, maar zulke lange avonden en gebroken nachten hebben we niet meer :)

Niet elk kindje en niet elke situatie is hetzelfde! Maar misschien heb je hier of daar wat aan.. Kan me voorstellen dat het je opbreekt, is ook echt gewoon heel erg pittig!

De methode die we rond 5/6 maanden hanteerden: http://www.awareparenting.com/in-je-armen-huilen.htm

Succes!

Plaats reactie