Te weinig productie

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Marjolein

Te weinig productie

Bericht door Marjolein » di aug 13, 2019 3:31 pm

Hallo,
Mijn zoontje is nu 7.5 maand. Ik geef volledig borstvoeding, hapjes aan het proberen maar er komt nog heel erg weinig binnen. Zijn groeicurve was typisch voor een borstgevoed kindje, de eerste maanden vrij snelle groei, daarna kwam hij op de p0 uit. Echter, de laatste twee maanden is hij vrijwel niet in gewicht toegenomen (was eind juni 7700 gram, nu half aug hetzelfde). Hij heeft veel moeite met in slaap komen/met slapen, dus denk dat oververmoeidheid ook een rol speelt. Er is geen medische oorzaak gevonden hiervoor.
Ik maak me echter wel zorgen over mijn productie. Wellicht speelt mee dat ik vorig weekend ziek was (overgeven/virus) en nu ook alweer 6 dagen koorts heb (keelontsteking). Maar ook daarvoor speelde dit probleem al enigszins.
Ik werk 4 dagen en kolf dan. Ik kolf met moeite voldoende voor alle voedingen voor de dag dat ik niet thuis ben. (Kolf per keer 100-160ml). Nu is dat zelfs wat minder (80ml laatste keer, daarvoor 160ml).
Daarnaast wil hij echt heel veel en heel lang aan de borst als ik thuis ben, waarbij hij maar vrij kort effectief drinkt. Dit kan natuurlijk omdat de melk wellicht vrij snel 'op' is. Maar misschien wil hij ook wel aan de borst voor comfort? Hij kan zo een uur aan de borst liggen en elke keer als ik hem half slapend wil afkoppelen blijft hij maar happen en op zoek gaan. Of heeft hij wellicht honger en heb ik gewoon onvoldoende voeding voor hem? Ondanks dat hij vaker en langer aan de borst zit, heb ik niet het idee dat mijn productie hoger is geworden.
Ik heb ook alweer geprobeerd om te clusterkolven, voldoende te drinken, etc. Misschien slaapt hij wel zo slecht omdat hij honger heeft?
Wat zou jullie advies zijn? Heb nog slechts klein vooraadje in de diepvries qua moedermelk (iets van 10x 170ml oid). Of toch blijven kolven en voeden en 1x per dag een kunstvoeding bijvoorbeeld? Of andere manieren om productie te verhogen? Ik zou heel graag nog doorgaan met borstvoeding maar wil wel graag dat hij goed groeit en voldoende voeding binnen krijgt.
Bedankt alvast voor de reacties.

Georgette Oskamp
Contacteer:

Re: Te weinig productie

Bericht door Georgette Oskamp » vr aug 16, 2019 3:44 pm

Hoe zit het met zijn plas- en poepluiers? Als hij voldoende plast (kleurloze urine) en regelmatig poept, zou hij voldoende binnen moeten krijgen. Kun je voor een goed beeld van de groei van je zoontje een foto van de groeicurve toevoegen?

Topic starter
Marjolein

Bericht door Marjolein » za aug 17, 2019 8:52 am

Hij heeft redelijke plasluiers, soms wel iets minder zwaar dan voorheen. Poepen is erg wisselend, eerder wel een 5 of 7 dagen geen ontlasting, tussendoor weer een aantal keer per dag, nu om de dag ongeveer, soms iets minder vaak.

Zie hieronder de groeicurve.
Screenshot 2019-08-17 08.51.20.png
Screenshot 2019-08-17 08.51.20.png (39.54 KiB) 51 keer bekeken

Georgette Oskamp
Contacteer:

Bericht door Georgette Oskamp » za aug 17, 2019 10:29 am

Ik vermoed dat het geen WHO-curve is waarop je het gewicht hebt ingevuld. Als je een goed beeld wilt krijgen van de groei van je borstgevoede baby is het handig om dat wel even te doen. Je kunt hier meer info en downloads vinden om handmatig in te vullen: https://www.borstvoedingvoorjou.nl/artikelen/groei Er zijn ook apps zoals Growth voor de iphone en Baby groeicurve WHO voor Android.

Topic starter
Marjolein

Bericht door Marjolein » zo aug 18, 2019 12:25 pm

Georgette Oskamp schreef:
za aug 17, 2019 10:29 am
Ik vermoed dat het geen WHO-curve is waarop je het gewicht hebt ingevuld. Als je een goed beeld wilt krijgen van de groei van je borstgevoede baby is het handig om dat wel even te doen. Je kunt hier meer info en downloads vinden om handmatig in te vullen: https://www.borstvoedingvoorjou.nl/artikelen/groei Er zijn ook apps zoals Growth voor de iphone en Baby groeicurve WHO voor Android.
Ook in de WHO-curve is de groei aan het afbuigen.
Ik kolf ook minder/te weinig op dagen dat ik aan het werk ben.
Tips?!

Georgette Oskamp
Contacteer:

Bericht door Georgette Oskamp » zo aug 18, 2019 12:46 pm

Ik heb hier wat tips op een rijtje staan; wat het afkolven betreft kan 'hands on pumping' helpen, link staat in het artikel: https://www.borstvoedingvoorjou.nl/arti ... einig-melk Verder: zou menstruatie (of nieuwe zwangerschap, je weet maar nooit🙈) een rol kunnen spelen? Het kan natuurlijk zijn dat je zoontje echt toe is aan meer dan alleen moedermelk. In dat geval zou je kunnen kiezen voor vast voedsel dat calorierijk is. Groente en fruit vullen het maagje wel, maar bevatten nauwelijks calorieën: https://www.borstvoedingvoorjou.nl/arti ... er-voedsel

Plaats reactie