Mijn partner wil liever flesvoeding dan borstvoeding, ik niet!

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Marjolein

Mijn partner wil liever flesvoeding dan borstvoeding, ik niet!

Bericht door Marjolein » ma aug 05, 2019 10:49 pm

Mijn zoon is nu ruim 7 maanden en ik geef volledig borstvoeding. Bijvoeding wil nog niet echt lukken. Het slapen is al vanaf zijn geboorte een probleem en 's nachts wordt hij nog erg vaak wakker, ook overdag slapen is moeilijk, waardoor hij vaak echt heel moe is.
Mijn vriend heeft het idee dat dit voor een deel veroorzaakt wordt door de borstvoeding. Ik geef vaak rond 23.30u en rond 4.30u nog borstvoeding (ga om 5.30u uit bed, rond 7.00u weg van huis, rond 19.00u weer thuis), maar dit zijn zeker geen vaste tijden. Andere keren als hij wakker wordt 's nachts heb ik niet het idee dat hij honger heeft (hij wil dan ook niet de borst).
Dus ik denk zelf niet dat het bovenstaand (slaap)probleem oplost kan worden door kunstvoeding te gaan geven, ook niet omdat ik heel graag nog borstvoeding zou willen blijven geven. Maar er zijn adviezen waarin staat dat flesgevoede kinderen eerder doorslapen, minder nachtvoedingen nodig hebben, etc. Daarom denk hij dat als onze zoon flesvoeding krijgt, hij minder vaak wakker, wordt, uitgeruster is en zich prettiger voelt.
Ik vraag me af of hij dan 's nachts niet meer wakker wordt (heb namelijk niet het idee dat dit door honger is de meeste keren) en flesvoeding tov borstvoeding weer andere klachten zou kunnen geven.
Graag jullie argumenten/ideeen.

zozo

Re: Mijn partner wil liever flesvoeding dan borstvoeding, ik niet!

Bericht door zozo » di aug 06, 2019 8:38 am

Hoi Marjolein,

Lastig hoor.. je wilt graag dat je zoon fijn uitgerust is!
Ik herken een aantal dingen in je verhaal waar ik ook zoekende in ben (mijn zoontje is 7,5 maand). Ik ga dus even meelezen in de ideeen die hier hopelijk op volgen :)

Wat me wel opvalt in jouw verhaal is dat jouw zoon voor jouw gevoel niet altijd wakker wordt om voeding. Het lijkt erop dat je zoon dan wakker wordt om even aandacht en bevestiging te krijgen dat je er nog bent, zodat hij zich veilig kan voelen. Het kan zijn dat hij jou overdag heeft gemist als je aan het werk bent en daarom graag 's nachts nog even een extra keer (of meerdere keren) bij je is.

Verder geef je aan dat slapen vanaf het begin al een probleem is. Heb je al weleens laten onderzoeken of er een onrust veroorzaker onder ligt? Heeft hij bijvoorbeeld last van reflux, of heeft hij misschien een werveltje niet lekker sinds de bevalling, is hij misschien gevoelig voor iets wat jij eet?

Verder denk ik dat het altijd goed is te vertrouwen op jouw gevoel als moeder. Als jij het gevoel hebt dat kunstvoeding de oplossing niet gaat zijn en je graag borstvoeding wilt blijven geven, dan moet je dat vooral doen.

Slaapproblemen zijn wel echt pittig. Er zijn manieren om aan slapen te werken, elk kindje kan leren goed te slapen (zolang er geen medische problemen zijn), maar het vraagt wel veel consistentie en inzet van beide ouders. Alles moet dan zo voorspelbaar mogelijk gaan voor je kindje. Veel ritme en regelmaat, zodat hij weet waar hij aan toe is en leert wat er van hem verwacht wordt. Dit alles wel op een liefdevolle manier waarbij je goed naar je kindje kijkt wat hij nodig heeft en aangeeft.

Veel sterkte in elk geval en ik lees even mee!

Topic starter
Marjolein

Bericht door Marjolein » zo aug 11, 2019 2:13 pm

Hoi zozo,
Dank voor je reactie. We zijn ook bij de kinderarts onder controle, maar er zijn geen medische oorzaken gevonden. Hij groeide ook goed, ook al is dat de laatste weken zeker wel minder, maar ik heb het idee dat hij minder eet omdat hij te moe is. Nu ben ik zelf ziek en heb wel het idee dat mijn eigen productie nu wat minder is. Probeer hem wel regelmatig aan te leggen. Hapjes gaan nog steeds heel matig (is ook 7,5 maand ongeveer nu).
Ik probeer zeker regelmaat in te bouwen, maar dat is er nog best lastig in te krijgen als hij weinig slaapt moet ik zeggen.
Sterkte ook!

Melany

Bericht door Melany » ma aug 12, 2019 8:40 pm

Hoi Marjolein,

Slaapproblemen zijn echt heel pittig ja. Ik heb er bij beide kindjes helaas ervaring mee. Hoe ziet jullie dagritme er verder ongeveer uit nu?
Hoe valt je zoontje nu in slaap en waar slaapt hij?

Het zou best kunnen dat je zoontje ‘S nachts ook zo vaak wakker wordt omdat hij oververmoeid is. Oververmoeide kindjes slapen vaak slechter.

Ken je het boek “baby in een droomritme” van Stephanie Molenaar? Ze hebben het ook in de bibliotheek geloof ik. Zelf heb ik heel veel aan het boek gehad.

Het is een fabeltje dat kindjes die flesvoeding krijgen eerder doorslapen. Het ligt echt niet aan je borstvoeding!

Topic starter
Marjolein

Bericht door Marjolein » di aug 13, 2019 3:19 pm

Hoi Melany,
Dank voor je reactie.
Dagritme wisselt wel een beetje, hij wordt wakker rond 5.30/6.00u, krijgt dan borstvoeding (soms is dit om 4.00/4.30u en slaapt dan soms tot 7.00u oid door). Hij gaat dan rond 9.00u weer naar bed. Soms redelijk makkelijk in slaap, soms moeilijk. Slaapt soms 1 uur, soms wat langer. Daarna probeer ik hapje, maar hij eet echt heel weinig, krijgt weer borstvoeding. Spelen, dan als moe weer naar bed, valt soms makkelijk in slaap, soms heel moeilijk in slaap. Is vaak vanaf 15/16u weer wakker, slaapt einde van de dag niet meer. Rond 18/19u weer hapje proberen, daarna tanden poetsen, even wassen, gordijnen dichtdoen, slaapzak aan, vitD, boekje lezen en dan borstvoeding (laatste week borstvoeding met rijstepap geprobeerd). Valt soms aan de borst in slaap (maar dan vaak weer wakker bij overleggen in ledikantje), we proberen nu in bedje te leggen en erbij te blijven tot hij slaapt (maar hij kan soms meer dan 2 uur huilen ook al ben je er bij dus ook geen succes). Slaapt meestal rond 20.30u.
Het is slaap vallen is dus erg moeilijk. Hij heeft meestal de borst 'nodig' om tot rust te komen heb ik het idee. Troosten/erbij blijven veel geprobeerd, maar lukt mij niet. Hij blijft maar in z'n oogjes wrijven en huilen, ondanks muziekje, erbij blijven, etc. Kan gerust meer dan 2 uur duren.
Ben met je eens dat het goed zou kunnen komen omdat hij oververmoeid is. Heb al meerdere boeken gelezen en geprobeerd waaronder Baby in een droomritme. Reden waarom dat niet echt werkt is omdat hij maar niet in slaap valt, daar gaan alle boeken toch op een bepaald moment van uit...

zozo

Bericht door zozo » do aug 22, 2019 4:57 pm

Hoi Marjolein,

Ik had een heel verhaal getypt, bleek ik niet ingelogd te zijn! Is het weg!!
Kan me voorstellen dat het onwijs frustrerend is als je kindje maar niet in slaap kan vallen, terwijl je wel ziet dat hij moe is!

Kern van het verhaal wat ik had getypt: wij hebben een oplossing gevonden voor het slaapprobleem van onze zoon.
Wij misten in het genoemde boek een werkelijk stappenplan hoe je kan slaapcoachen. Dit vond ik wel in een ander boek!
Als je dit nog niet geprobeerd hebt, zou ik zeggen: geef het een kans. Voor ons betekende het echt een hele omkeer en dat in één week tijd.
Voor mij klonk het ook te mooi om waar te zijn, maar na consistent doorzetten heeft het gewoon echt geholpen. Misschien kan het voor jullie ook iets doen? Zie verder mijn bericht van vandaag in 'onzeker over nachtvoedingen'.
Misschien heb je er wat aan..

Veel sterkte en succes!

Plaats reactie