Terugloop van productie

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Sango

Terugloop van productie

Bericht door Sango » do aug 01, 2019 10:19 pm

Hallo,

Afgelopen april ben ik bevallen van ons dochtertje, eerste kindje. Mijn melkproductie is goed op gang gekomen en ik kon het redden met 'vraag en aanbod.'

Een paar weken geleden had ik moeite met het aanleggen. Mijn dochter pakt de borst wel, maar na een tijdje ging ze haar kaken op elkaar klemmen. Onnodig om te vertellen dat dit ontzettend veel pijn deed. Loskoppelen, en weer opnieuw aanleggen. Maar ze bleef het doen.
En sindsdien loopt het allemaal bergafwaarts.
Ik kolf, maar merkte dat ik steeds minder aanmaak. Ik maak mij er niet druk om: er ligt genoeg in de vriezer.
Maar toen we 3 weken geleden naar Italie gingen, ging ik van 240ml kolven; naar net aan 40ml. Ja, dat is frustrerend. Ik probeer haar aan te leggen met behulp van tepel hoedjes. Soms pakt ze het goed en drinkt ze, soms klemt ze weer die kaken op elkaar.

Punt is nu, ik produceer te weinig om haar volledig van BV te voorzien. Ze krijgt nu ook kunstvoeding erbij. Maar ik wil het niet opgeven.
Zijn er tips om mijn productie te verhogen? Ik wil graag aanleggen, maar die kaken!
Ik begin ook maandag weer met werken, dus tussendoor zelf voeden gaat dan ook niet meer.

Ik weet het echt even niet meer.
Het is een heel verhaal, maar hoop dat het allemaal logisch klinkt!

Liefs

Trix Planting
Forumeigenaar

Sorry

Bericht door Trix Planting » ma aug 05, 2019 11:10 am

Sorry voor de late reactie; je bericht was een beetje ondergesneeuwd.
Ik hoop dat je nog iets hebt aan mijn antwoord.

Wat betreft het kolven, dat is heel vaak een gevolg van spanning. Probeer zoveel mogelijk ontspannen te zijn bij het kolven. Op https://moedermelknetwerk.nl/kolven-sta ... x-opwekken vind je veel tips. Daar kun je ook eens kijken of je borstschilden goed passend zijn.

Voor het aanleggen kan een consult bij een goede lactatiekundige heel fijn zijn. Het feit dat je met een tepelhoedje voedt met daarbij het klemmen wijzen erop dat er wel wat complexe problemen kunnen zijn. Als je me laat weten waar je woont (eventueel in pb als je een account hebt) kan ik je helpen bij het zoeken naar een deskundige lactatiekundige.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie