onzeker over nachtvoedingen

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
zozo

onzeker over nachtvoedingen

Bericht door zozo » ma jul 29, 2019 10:11 am

Hallo,

Graag wil ik mijn onzekerheden rondom nachtvoedingen delen. Ik hoop dat iemand wellicht nog een idee heeft hoe het anders kan.

De situatie is als volgt:
Mijn kindje van 7 maanden drinkt 's nachts regelmatig aan de borst. Hij krijgt zijn laatste dagvoeding om 18:00 uur, valt in slaap zo tussen 18:30 en 19:00. Vervolgens wordt hij zo'n 3 keer wakker in de nacht en is daarna wakker rond 06:00 uur. Als hij 's nachts wakker wordt kreunt en huilt hij en dan wil hij aan de borst. Na de borst leg ik hem wakker maar slaperig weer in zijn bedje en dan slaapt hij al snel weer. Afwisselend zijn er perioden waarin hij minder vaak of vaker wakker wordt 's nachts en dan is hij pas weer tevreden na een borst. Ik ga er vanuit dat hij best de nacht kan volhouden met één of twee keer een voeding. Zo hebben we een tijdje geprobeerd na een late avondvoeding er minimaal 5 uren tussen te laten zitten tot de volgende. Soms lukte dat ook. Wat dan werkte was om hem op schoot te nemen als hij wakker werd, te laten huilen in mijn armen en dan viel hij na een kwartier tot half uur weer in slaap. Misschien had hij dan nabijheid nodig en niet perse voeding. De laatste tijd werkt dit helaas niet meer en huilt hij net zo lang (en steeds harder) totdat hij een borst krijgt, waarna hij weer tevreden in slaap valt. Hij drinkt dan ook meestal goed en twee borsten leeg, met minder neemt hij geen genoegen. Mijn omgeving vraagt mij regelmatig of hij al doorslaapt, terwijl ik zelf geen moeite heb met één of twee nachtvoedingen. Wat mij opvalt is dat er dan een gevoel ontstaat dat ik als moeder iets verkeerds doe als mijn kind niet doorslaapt. Dit kan ik meestal wel relativeren. Wel ben ik bang dat wanneer ik te vaak toegeef aan het geven van voeding als hij wakker wordt, we teruggaan naar de periode waarin hij om de 2 uur wakker werd voor een voeding. Dit vond ik heel erg intensief en voelde me dan overdag een zombie en was overdag alleen maar bezig met 'overleven'. Het relativeren en proberen los te laten was toen extra moeilijk. Dit was ongeveer de periode dat mijn kindje 3 - 6 maanden oud was. In die periode hebben we ook ontdekt dat hij een koemelkallergie heeft, dus is koemelk nu al 2 maanden geëlimineerd uit mijn dieet. De laatste tijd drinkt hij nu toch weer om de 3 uur, dus voor mijn gevoel zijn we aan het 'afglijden' richting een situatie die ik niet wil.

Op internet lees ik dat borstvoedingen in de nacht nodig zijn, vanwege klein maagje, nabijheid, troost, productie etc. maar dit lijkt vooral te gaan over kleine baby's, hoe zit dat met een baby van 7 maanden? Bij het cb wordt gezegd dat ik naar 4 voedingen per etmaal moet, terwijl hij er nu soms, i.v.m. de nachtvoedingen, op 8 zit. Hier word ik onzeker van en vraag me dan af of ik toch iets verkeerd doe waardoor mijn baby zo vaak wakker wordt 's nachts en voeding wil.

Verder groeit mijn baby goed, is overdag heel vrolijk, volop aan het ontdekken, doet overdag zijn slaapjes goed en lijkt overdag heel tevreden.
Hij krijgt overdag 2 hapjes (1x fruit, 1x groente, gepureeerd), eet hier wel wat van, maar het vervangt nog geen borstvoeding en dat hoeft voor mij ook nog niet. Hij brengt ook nog geen eten zelf naar zijn mondje. Het liefst ga ik de Rapley methode toepassen, maar dit is denk ik nog wat te vroeg voor hem.

Is er nog iets wat ik kan doen om toch richting die max. 2 nachtvoedingen te gaan? Of moet ik dit gewoon accepteren en ondergaan?

Trix Planting
Forumeigenaar

Goed zo!

Bericht door Trix Planting » ma jul 29, 2019 1:13 pm

Wat een mooi verhaal van een moeder die haar kind volgt in wat hij nodig heeft.
Je doet het goed! 8 of meer voedingen is op deze leeftijd echt geen uitzondering. De vaste voeding is nog maar om te oefenen, en ook hierin kun je gerust je zoontje volgen. Bied hem na de borstvoeding af en toe lekker eten aan, in stukjes of gepureerd, en laat hem ervan eten wat hij wil.

Wat betreft de nachten, je kunt het jezelf (en hem) een stuk comfortabeler maken door in bed te voeden en eventueel samen in slaap te vallen. Oriënteer je vooraf goed over veilig samen slapen.
https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... n/hoe.html
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
zozo

Re: onzeker over nachtvoedingen

Bericht door zozo » wo jul 31, 2019 8:01 pm

Dag Trix,

Bedankt voor je reactie!
Het is prettig erkenning te krijgen voor het feit dat nachtvoedingen op deze leeftijd normaal zijn en prima is me eraan toe te geven.
Voeden in bed doe ik inderdaad. Samen slapen durf ik niet aan, dan slaap ik helemaal niet meer vanwege constante bezorgdheid dat ik op hem ga liggen of dat hij onder de dekens of kussens belandt of uit bed valt.

Ik vraag me nog wel af of ik misschien de voedingen overdag zou kunnen verbeteren, waardoor hij mogelijk 's nachts minder voeding nodig heeft. Aan de borst is hij regelmatig snel afgeleid en drinkt dan soms maar een paar slokken. Ook kom ik om de één of andere reden toch steeds met z'n voeding slecht uit, namelijk precies als hij een dutje moet doen. Hij lijkt dan soms te overactief om te drinken. Ook een hapje na het drinken wordt dan wat rommelig. Nu had ik dus geprobeerd om hem steeds na het slapen te voeden, maar ik kreeg de indruk dat hij, omdat hij dan meer voedingen krijgt en ook geen voeding op verzoek (hij vraagt niet perse om voeding na z'n slaapje) júist slechter slaapt en vaker wakker wordt voor een borst.

Kortom, een lekker ritme wat voor iedereen werkt hebben we nog niet gevonden. Toch jammer!

Trix Planting
Forumeigenaar

Vaker voeden en ‘mamahonger’

Bericht door Trix Planting » wo jul 31, 2019 10:27 pm

zozo schreef:
wo jul 31, 2019 8:01 pm
Ik vraag me nog wel af of ik misschien de voedingen overdag zou kunnen verbeteren, waardoor hij mogelijk 's nachts minder voeding nodig heeft.
Dat is altijd de moeite van het proberen waard. Je kunt het gewoon in jullie dagritme inpassen, bijv. als hij wakker wordt én als je hem weer in bed legt; als je zelf gaat zitten voor koffie/thee/lunch/telefoon/televisie, en hij is toch (half)wakker. Er hoeft geen vaste tijd tussen de voedingen te zitten. Het gaat ook niet om megavoedingen; een paar flinke slokken is al prima. Dus dat komt goed uit met zo’n afgeleid ventje.
realiseer je wel dat ‘s nachts om de borst vragen niet altijd maaghonger betekent, maar ook ‘mamahonger’ kan zijn. Hij vraagt om bevestiging dat jij er bent en dat hij veilig kan slapen :-) de borst hoort daar voor hem gewoon bij.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
zozo

Bericht door zozo » do aug 01, 2019 9:53 am

Bedankt voor je antwoord weer! We gaan eens even een tijdje proberen steeds na het wakker worden voeding te geven. En na voeding wat fruit of groente. Ben benieuwd!

Lore

Bericht door Lore » vr aug 16, 2019 1:01 pm

Hier ook een 7 maander die snachts weer om de 2 a 3 uren komt terwijl ze daarvoor maar 1maal kwam.
Ze krijgt al volledige maaltijden groenten en fruitpap (ze is een serieus etertje :)) ook leg ik ze vaak aan. Toch lijkt dit niet te werken :?
Ik had gehoopt op een groei spurtje die snel voorbij ging gaan maar helaas al zo'n drie weken.
Ik wil dit ook geen gewente maken want begin er emotioneel wat onder te lijden.
Samen slapen helpt soms, dus ergens toch een soort mama honger?

Topic starter
zozo

Bericht door zozo » do aug 22, 2019 3:13 pm

Hoi Lore,

Lastig he! Wij hebben ook eindeloos getobt en ik was zooo moe...
Inmiddels zijn er hier wel wat wijzigingen. Ik vond het 's nachts vaak voeden heel intensief en heb het daarom in een week afgebouwd naar alleen nog één avondvoeding om 23:00 uur. Dat bracht natuurlijk wat verdriet met zich mee (en ook twijfels bij mij, maar hij blijkt het er gewoon goed op te doen!) en hebben we steeds 's nachts getroost, gezongen, geknuffeld, maar dit alles zonder een borst aan te bieden. Al na een paar dagen begon hij een stuk beter te slapen! Namelijk van 19:00 tot 06:00 uur, met daarin om 23:00 uur wakker worden voor voeding en om 03:00 even wakker, maar na troosten weer in slaap vallen :)
Een hele verademing kan ik je vertellen! Vervolgens gingen de nachten wisselend, maar wel in een stijgende lijn naar meer slaap. Op dit moment zijn we 2,5 week verder en heeft hij al een paar nachten gehad waar hij slaapt van 19:00 - 06:00 en alleen voor de 23:00 uur voeding wakker wordt.
Ik moet zeggen, ik voel me inmiddels stukje bij beetje weer een beetje meer 'mens' worden! Zo fijn! Ook mijn zoontje is zijn vrolijke zelf, ontwikkelt supergoed en lijkt ook zijn hapjes nu beter te doen!
Het kan dus wel.
Wij gebruiken voor een betere nachtrust een bepaalde methode uit een bepaald boek, maar ik mag geen titels noemen hier. Mocht je meer willen weten dan kun je me een privé bericht sturen.

Groetjes!

Plaats reactie