Opstartproblemen na keizersnede

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Tweedekindje

Opstartproblemen na keizersnede

Bericht door Tweedekindje » zo jul 07, 2019 3:38 am

5 dagen geleden ben ik bevallen middels een ongeplande keizersnede van een tweede kindje. Doordat er slijm/vocht in de neus zat lukte het niet om goed aan te blijven happen en kreeg ik enorm last van kloven. Daarnaast bleek dochter al meer dan 24uur geen plasluiers te hebben en werd ze geel. Er is toen besloten om fles te geven met afgekolfde melk. Hierna kreeg ze vrij vlot een plasluier en steeg de waarde van de geelheid niet meer. Ik heb vervolgens meer dan 48 uur met afgekolfde melk de fles gegeven. De kloven zijn weer weg en nu wilde ik op advies van lactatiedeskundige van het ziekenhuis weer beginnen met de borst. Nu lukt het haar rechts gelukkig wel om aan te happen (na heel veel pogingen) maar links nog niet. Ik heb vrij grote borsten (85E) en heb het idee dat dat niet echt meehelpt. Wie heeft er tips voor mij? Mijn man ondersteunt me niet, hij ging al een fles klaarmaken terwijl ik bezig was met de borst aanbieden :(

Mama-Anne

Re: Opstartproblemen na keizersnede

Bericht door Mama-Anne » ma jul 08, 2019 6:55 pm

Ik heb geen grote borsten, integendeel, dus ik heb geen zinvol advies hier... Maar ik heb wel een keizersnede gehad, ik weet hoe intens het is om daar van bij te komen!
Ik wil je eigenlijk vooral een hart onder de riem steken en je aanmoedigen om door te gaan, aangezien het voor jou gewoon nog goed voelt om te doen. Je man heeft niet de komende (hoeveel tijd je uiteindelijk bv geeft) om te genieten van succesvolle borstvoeding, daar mag jij je gewoon hard voor maken, voor je kind en ook voor jezelf. Dus tenzij jij echt heel irrationeel/ongezond voor je kind bezig bent zou ik zeggen, het is jouw feestje, laat jou dit uitzoeken en vormgeven zoals jij dat graag wilt.
Heel veel succes! 💚

lafem1985

Bericht door lafem1985 » di jul 09, 2019 8:08 pm

Wat goed van jou dat je ondanks je keizersnede je energie hierin stopt, respect!

De eerste weken na de spoedkeizersnede van mijn 2e, heb ik met name liggend gevoed. Vond mijn wond van de keizersnede fijn en mijn zoontje en mijn borsten ook, ook ik heb een grote cup (zit nu op G nog wat, zwanger van de derde), liggend voeden is dan fijn omdat het bed er dan voor zorgt dat je borst ontspannen is zeg maar.

Als je wel zittend wil voeden kan het helpen om je baby in de doorgeschoven rugbyhouding te voeden en met de hand die je daardoor over hebt een soort plateautje te maken onder je borst. (ik kreeg ook wel eens het advies om een hydrofiel luier op te rollen en die onder mijn borst te doen, maar die verdween echt onder mijn borst, ik had dus serieus een hand nodig). Door de ondersteuning van je borst vanaf de onderkant zorg je ervoor dat je tepel/tepelhof flexibel is en niet naar beneden wordt getrokken, dat was waardoor het bij mij hielp. Zl kon met deze manieren rustig aanhappen.

De aanhouder wint wijffie zet hem op!

En vraag aan je man of hij officieel captain wil worden van je borstvoedings-cheerteam, want die heb je echt nodig. Doen wij het hier virtueel en je man in real life! You go girl!

Topic starter
Tweedekindje

Bericht door Tweedekindje » di jul 09, 2019 10:03 pm

Dankjewel voor jullie reacties, dat doet me goed! Mijn dochter is inmiddels goed gegroeid en zit alweer bijna op haar geboortegewicht!

Mama-Anne

Bericht door Mama-Anne » wo jul 10, 2019 8:15 am

Ah wat goed om te horen! Je zit dus op de goede weg! Ik hoop dat het gewoon lekker stukje bij beetje steeds beter gaat, als ik het zo hoor is dat vast zo!
En elk nadeel heeft z'n voordeel, voor mij is bijvoorbeeld voeden in een draagzak niet te doen en liggend voeden een ongemakkelijk geklooi, dus ik zou af en toe wel eens grotere borsten willen :P

Plaats reactie