spugen en veel willen drinken

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Aisling

spugen en veel willen drinken

Bericht door Aisling » vr jun 28, 2019 4:40 pm

Mijn zoontje van 4 weken spuugt sinds ongeveer 1,5 week geleden en inmiddels na elke voeding. Na wat speurwerk op het internet weet ik dat dit normaal is en geen kwaad kan zolang hij blijft aankomen en goed poept en plast. Maar hij is na elke voeding onrustig en lijkt zich echt niet prettig te voelen. Dit is niet met een boertje opgelost. Soms valt hij in slaap aan de borst en zolang ik in dezelfde positie blijf zitten is er niks aan de hand, maar als ik na een uurtje hem neerleg om even naar de w.c te gaan spuugt hij als nog en lijkt dit pijn te doen. Hij huilt niet echt, maar kreunt, overstrekt en kronkelt.
Daarnaast wil hij ook steeds drinken, ik probeer dit dan soms te ontwijken door een rondje te lopen maar zodra we terug zijn begint hij weer met zoeken. Soms drinkt hij dan ook erg onrustig met gekreun en geen bewegen.

Wat ik al heb geprobeerd;
-voeden volgens biological nursing en in houdingen waarin zwaarte kracht zijn werk kan doen.
- na voeden in draagdoek
- half uur recht op houden na voeden.
- gebruik nu 1 borst per "sessie" omdat ik aardig wat melk heb.

Ik heb dus het gevoel dat het geen krampjes zijn omdat het gelijk na het voeden begint en dat boertjes laten niet persée helpt... Wie heeft er een tip voor mij?

Georgette Oskamp
Contacteer:

Re: spugen en veel willen drinken

Bericht door Georgette Oskamp » zo jun 30, 2019 9:59 am

Het klopt inderdaad dat spugen er een beetje bij hoort. 'Mondje terug' wordt het ook wel genoemd. Zolang een baby goed groeit (op de WHO-curve) en er zelf geen last van heeft. Als een baby er wel last van heeft, kan er meer aan de hand zijn. Als ik je verhaal lees en zie wat je er allemaal al zelf aan doet, dan denk ik dat het verstandig is te checken of er misschien zuur uit het maagje terugvloeit de slokdarm in. Reflux dus. In dit artikel staat er meer informatie over: https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... ndje-terug Misschien dat er dingen in staan die je herkent en op weg kunnen helpen richting een oplossing?

Topic starter
Aisling

Re: spugen en veel willen drinken

Bericht door Aisling » zo jun 30, 2019 3:39 pm

Bedankt voor je reactie! Ik denk wel dat hij er last van heeft af en toe, dus het zal wel om reflux gaan waarschijnlijk. Maar zoals ik ook in het artikel lees gaat het ook weer voorbij. Als nieuwe moeder ben ik alleen soms erg onzeker en vind het moeilijk om te zien dat hij er last van heeft. Ik ga even door zoals ik bezig ben en anders kan ik altijd nog een lactatiekundige laten meekijken.

Plaats reactie