Reflux / te veel melk ?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mik-

Reflux / te veel melk ?

Bericht door Mik- » do jun 13, 2019 9:08 pm

Mijn zoon is bijna 3 weken. Borstvoeding gaat op zich als een... ehhh... tiet, ik heb zoals de kraamhulp het verwoordde 'genoeg melk voor het hele dorp', het spuit er letterlijk uit. Nu heeft mijn zoon veel last van (zo lijkt het tenminste) verborgen reflux. Ik hoor hem na de voeding veel slikbewegingen maken en hij gaat dan ook hard huilen, heeft duidelijk pijn. Daardoor kan hij ook lastig in slaap komen. Ik denk dat het samenhangt met dat hij veel voeding in korte tijd krijgt. Iemand van het consultatiebureau was hier thuis vandaag, en zij zei dat als hij er echt last van heeft ik naar de huisarts kan voor medicatie, maar dat er misschien eerst nog wat uitgeprobeerd kan worden wat betreft de borstvoeding. Poep is geel en volgens mij groeit hij wel goed (maar laatste keer wegen was toen de kraamhulp er nog was). De tips van LLL doe ik eigenlijk allemaal al: één borst per voeding geven, blokvoeden (maar hij wil bijna nooit vaker dan één keer per drie uur), rechtop houden na de voeding, pauze tussendoor (maar dan gaat hij huilen dat hij nog honger heeft). Alleen het helemaal leeg kolven heb ik nog niet geprobeerd, ik heb nog geen kolf. Herkent iemand dit misschien en/of heeft er iemand tips of manieren om wat rustiger te kunnen voeden?

Trix Planting
Forumeigenaar

Vaak, en andere houding

Bericht door Trix Planting » vr jun 14, 2019 11:51 am

Baby’s die hier last van hebben reageren vaak goed als je ze vaak laat drinken, dus liever een uur of minder tussen de voedingen dan drie uur. Ze krijgen dan niet zo’n grote plons melk.
Heb je al geprobeerd om in de ‘fonteinhouding’ te voeden? Als je googlet op ‘Biological Nurturing’ krijg je daar meer informatie over.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Trix Planting
Forumeigenaar

Dragen

Bericht door Trix Planting » vr jun 14, 2019 12:00 pm

Heb je een draagdoek/zak? Het rechtop houden is zowel voor moeder als baby zoveel comfortabeler als je die gebruikt.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF

Trix Planting
Forumeigenaar

Medicatie

Bericht door Trix Planting » vr jun 14, 2019 12:05 pm

Mik- schreef:
do jun 13, 2019 9:08 pm
zij zei dat als hij er echt last van heeft ik naar de huisarts kan voor medicatie
Medicatie heeft ook bijwerkingen en is alleen nuttig als er een medische oorzaak is voor de reflux.
In jullie situatie wordt het ongemak zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de grote melkproductie. Het is dus zaak om dat even de tijd te geven om het onder controle te krijgen.

Heb je dit artikel ook gelezen? Dat geeft ook heel veel fijne informatie.
https://www.borstvoeding.com/artikelen/ ... gen-2.html
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF

Plaats reactie