Groei

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Kaatje

Groei

Bericht door Kaatje » di jun 11, 2019 11:59 am

Hallo,

Mijn 3 weken oude zoon is in 1 week tijd 520 gram gegroeid. De week ervoor 480 gram. Ik vind dat redelijk veel (??).

Hij drinkt om de drie uur, dus zit op 8 voedingen per dag. Hij drinkt 1 borst en is met 10 minuten eigenlijk al klaar. Als ik hem tweede borst aanbied, spuugt hij vaak, dus dat doe ik niet meer.

Hij is alert, tevreden, maar slaapt wel super veel.

Kan ik met dit ‘ritme’ doorgaan? Ik vind zelf dat hij zo kort drinkt, maar toch groeit hij dus mega. Kan hij ook te hard groeien? Ik vind het soms lastig te onderscheiden of hij zuigbehoefte heeft of honger.

Topic starter
Mama-Anne

Re: Groei

Bericht door Mama-Anne » di jun 11, 2019 12:13 pm

Ik ben geen deskundige hoor! Maar die van mij kwam ook flink aan in het begin (300 gram oid, weet niet meer precies) en daarna vlakte het af tot 150 per week. Maakte ik me toen weer druk over... :P Was ook niet nodig, zo lang ze maar een beetje een lijn volgen en niet raar gaan dippen loopt het wel los volgens mij.

En volgens mij kun je het op deze leeftijd moeilijk fout doen met zuigbehoefte vs honger, in ieder geval qua hoeveelheid en of hun lichaam het aan kan. Dat is alleen een ding met flesvoeding.

Ik was zelf wel ietwat enthousiast, ben ik nog steeds iets te veel soms, met aanleggen en die van mij wordt daar dan na een tijdje flink chagrijnig van. Maar zo lang je dat niet hebt... ;)

Maar nogmaals, ik ben geen deskundige, maar wie weet heb je wat aan mijn ervaring ;)

Georgette Oskamp
Contacteer:

Bericht door Georgette Oskamp » di jun 11, 2019 7:11 pm

Nee hoor, een borstgevoede baby groeit niet snel te hard. Gewoon lekker zo doorgaan. Heb je de groei uitgezet op de WHO-curve? Je kunt ze hier downloaden en printen om met de hand in te vullen: https://www.borstvoedingvoorjou.nl/artikelen/groei Maar er zijn ook allerlei apps voor op de telefoon.

Topic starter
Kaatje

Bericht door Kaatje » di jun 11, 2019 8:50 pm

Oké, thanks!
Dan gaan we mooi zo door! Begon te twijfelen omdat cb me zei dat 6 voedingen (om de 4 uur) prima zou zijn. Daarom dacht ik dat ik misschien signalen verkeerd interpreteer en te veel aanleg.

Topic starter
Mama-Anne

Bericht door Mama-Anne » di jun 11, 2019 10:46 pm

Man, je kind is drie weken oud! Al drinkt hij twaalf keer per dag! Lekker zo'n consultatiebureau... Het verschilt heel erg per vestiging en persoon, maar het klinkt alsof je een afdeling te pakken hebt waar je niet voor je degelijke borstvoedingsadvies heen moet zeg... Ga je hartstikke lekker, krijg je er nog een onrustig gevoel van...

Die van mij heeft volgens mij nog nooit wakker een gat van vier uur laten vallen :P Nu vijf maanden oud :)

Mik-

Bericht door Mik- » do jun 13, 2019 6:29 pm

6 voedingen is het MINIMUM op deze leeftijd volgens de CB-mevrouw die hier vandaag was. Dus inderdaad prima, maar meer is ook prima.

Trix Planting
Forumeigenaar

Vaak

Bericht door Trix Planting » vr jun 14, 2019 11:58 am

Zoals ik in mijn andere reactie al aangaf, weinig tijd tussen de voedingen is beter dan om de drie uur een grote plons!
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Mama-Anne

Bericht door Mama-Anne » za jun 15, 2019 2:11 am

Dat van beter kleine beetjes, blijft dat zo? Die van mij is zo snel afgeleid dat ik eigenlijk steeds kleine beetjes voeding geef ipv één grote voeding. Ze is nu vijf maanden. Het voelt altijd een beetje rommelig, maar is het toevallig goed voor haar? ;)

Trix Planting
Forumeigenaar

Kort

Bericht door Trix Planting » za jun 15, 2019 8:34 pm

Mama-Anne schreef:
za jun 15, 2019 2:11 am
Het voelt altijd een beetje rommelig, maar is het toevallig goed voor haar? ;)
Baby’s die s kort drinken leren heel goed met hun verzadigingsgevoel omgaan; dat is goed voor later, ze zullen minder geneigd zijn om zich vol te proppen.
Het lijkt net alsof je meer tijd kwijt bent aan voeden, maar dat lijkt maar zo.
Kijk maar:
6 keer 20 minuten voeden = 120 minuten
8 keer 10 minuten voeden = 80 minuten
12 keer 5 minuten voeden = 60 minuten
Het is een kwestie van je er anders op instellen. Je kunt ook aanleggen op jpuw verzoek, als je weg moet of zo
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Mama-Anne

Bericht door Mama-Anne » zo jun 16, 2019 12:35 am

Ah goed om te horen! Het is een mix van minuutjes hier en daar wakker overdag, in combinatie met redelijk wat drinken (ogenschijnlijk) terwijl ze half slaapt. Als ze wakker is gunt ze zichzelf bijna de tijd niet om er even rustig voor te gaan zitten, tenzij ze echt honger heeft. Dus wanneer ze wil drinkt ze steeds kleine beetjes en de rest "smokkel" ik erin terwijl ze slaapt. Het is een lief maf kind! Binnenkort maar weer eens wegen om te kijken of het al met al voldoende is geweest de afgelopen tijd.

Plaats reactie