's nachts flesvoeding?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Lientie87

's nachts flesvoeding?

Bericht door Lientie87 » ma jun 10, 2019 8:03 pm

Beste allemaal, kunnen jullie mij misschien advies geven? Ben nu 6 maanden zwanger van mijn tweede en wil net als bij mijn eerste zoontje weer borstvoeding gaan geven. Alleen... mijn man en ik willen dit keer de nachten gaan afwisselen. Dit omdat we beiden inmiddels een zware baan en een actieve peuter (die met zijn net twee jaar al 4 maanden niet meer slaapt overdag...) hebben. We hebben onze slaap 's nachts beiden keihard nodig en hebben nu dus overlegd en bedacht dat we de nachten met de nieuwe baby straks gaan afwisselen. Alleen nou heb ik geen idee of je borsten zo 'in te regelen' zijn dat je alleen de voedingen overdag geeft? En dat de kleine dus 's nachts flesvoeding (of gekolfde melk als ik over heb) krijgt, dat kan mijn man ook geven. Dus kort samengevat zou ik dan circa 6 vd 8 voedingen de borst geven, maar dan tussen 23-6 uur niet. Kunnen je borsten deze dagelijkse pauze van zo'n 7 uur aan? Of krijg je dan enorme stuwing en ontstekingen? Ik hoor het graag als iemand raad heeft :)

Ellen van Kooij
Forumeigenaar

Re: 's nachts flesvoeding?

Bericht door Ellen van Kooij » di jun 11, 2019 11:56 am

Voor de melkproduktie is het beste om eerst goed op gang te komen. Dus volledig voeden. En dan na 4-6 weken zou je kunnen proberen hoe het gaat als je in de nacht afbouwt.

Ook voor de drinktechniek van de baby liever eerst 4-6 borst geven. En dan pas na een maandje de fles aanleren. Dit om zuigverwarring te voorkomen.

Zou je overdag willen gaan kolven zodat papa in de nacht moedermelk kan geven? Begin daar dan al mee na de kraamweek. Zodat je borsten er meteen aan wennen dat er overdag meer melk gemaakt moet worden.

Moedermelk zorgt voor een darmflora waardoor de nog onrijpe darmen beschermd worden tegen infecties ed. Wanneer je gaat afwisselen met kunstvoeding, verandert de darmflora en zal de bescherming minder worden.

Heb je ook andere opties bekeken?
Ik ging in de avond vaak al vroeg naar bed en baby bleef bij papa beneden. Zo had ik al 2-3 uur ongestoorde slaap voor zij naar bed kwamen.
Ook ging ik zoveel mogelijk overdag slapen. Op de dagen dat mijn peuter thuis was, lukte dat niet. Geen middagslaapjes meer 😓. Maar dus wel in het weekend, of als ze op de psz was of bij oma ging spelen.

Ook sliep ze naast me, zodat de nachtvoedingen zo min mogelijk energie kostten. Liggend voeden. Niet rondlopen, geen geluid, weinig licht. Drinken en meteen weer verder slapen.

En wie weet.... drinkt deze baby in de nacht 1x, zodat jullie 2x 4 uur kunnen slapen. Dan is het niet eens nodig om af te wisselen.

Plaats reactie