Bang voor de borstvoeding

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Daph

Bang voor de borstvoeding

Bericht door Daph » do mei 09, 2019 1:58 pm

Hoi allemaal,

Ik ben in verwachting van mijn 2e kindje. Super blij natuurlijk! Ik ben nu ongeveer 10 weken zwanger en ik maak me al ontzettend veel zorgen over de borstvoeding. Dit komt omdat mijn 1e ervaring met borstvoeding een grote nachtmerrie was.

Oke even samengevat: Ik heb mijn zoontje 3 weken borstvoeding gegeven. Er waren verschillende problemen. Ik heb hele vlakke tepels, waardoor het lastig is om aan te leggen. Ik kreeg als advies om van die "plastic hoedjes" te gebruiken. Ook dit was absoluut geen succes. Toen werd mij verteld om een kolfapparaat aan te schaffen. Een elektrische. Dit ging in het begin even goed, maar na een dag kwamen de ontstekingen en enorm gespannen botsten. Mij werd verteld om de spanning er vanaf te kolven. Dit deed ik ook. Het gevolg daarvan was dat ik een mega overproductie had. Het was een soort foute cirkel waar ik niet meer uit kwam. Ik was enorm verdrietig en kon niet genieten van mijn kraamtijd. Op dat moment voelde ik me ook een mislukte moeder. Ik was ongeveer heel de dag bezig met kolven, voeden en masseren. Uiteindelijk heb ik besloten om te stoppen, want van deze situatie werden mijn zoontje en ik beide niet happy.

Nu in verwachting van mijn 2e ben ik dus bang. Ik wil het heel graag een kans geven, omdat borstvoeding gewoon het beste is voor je kind. Zijn er mensen met een zelfde ervaring? Kan het zijn dat het bij de 2e wel goed gaat? Of ben ik niet "gemaakt" om borstvoeding te geven? Er spoken zoveel vragen en onzekerheden door mijn hoofd.

Liefs,
Daph

Mama-Anne

Re: Bang voor de borstvoeding

Bericht door Mama-Anne » vr mei 10, 2019 10:12 am

Oh joh wat lijkt me dat naar! Ik heb zelf een baby van vier maanden nu en ben ook heel vaak flink onzeker, vandaar dat ik ook dacht, ik meld me hier aan, dan kan ik daar ook eens wat over kwijt... ;)
Het lijkt me heel vervelend dat je zulk rommelig advies hebt gekregen. Was het steeds van iemand anders? Of van dezelfde persoon?
Ik denk dat je vast in staat bent om op een prettige manier borstvoeding te geven, er zijn zo veel verschillende dingen die kunnen spelen met borstvoeding en waar wat aan gedaan kan worden.

Ik heb zelf hulp gehad van een paar prettige lactatiekundigen. Ik zeg "een paar", omdat ik na wat omzwervingen en losse vragen hier en daar terecht kwam bij iemand bij wie ik me heel erg op m'n gemak voel en wiens stijl ik heel prettig vind. Ik geloof dat het niet eens raar is om nog voor de bevalling alvast in gesprek te gaan met een lactatiekundige, dus dat zou ik doen als ik jou was. Dan kun je er eentje zoeken met wie het klikt en die je helemaal door het proces kan helpen.

En dan moet het vast beter gaan! Ik gun het je!

NataschaO
Forumeigenaar
Contacteer:

Bericht door NataschaO » vr mei 10, 2019 12:00 pm

Hoi Daph,
wat vervelend dat je nu al zo opziet tegen wat komen gaat.
Ik vind de tip van Mama-Anne een hele goede, zoek vast contact met een lactatiekundige in je regio (of meerdere, tot je een klik hebt), en bespreek vast voor je gaat bevallen hoe je de meest voor de hand liggende valkuilen kunt omzeilen.
En als er dan in de kraamtijd iets niet helemaal loopt zoals je zou willen, weet je direct wie je kunt bellen.
Ook met vlakke tepels kun je namelijk normaal gesproken gewoon borstvoeding geven. Het vraag soms alleen wel net een beetje meer aandacht, en begeleiding. Maar ook het feit dat het je eerste kindje was doe veel. Als deze baby geboren is ben jij al een ervaren moeder, dat maakt het op zich al een stuk makkelijker. Mislukte moeder? No way! Je hebt alles uit de kast gehaald om het goed te doen.
Als je het aandurft om er weer voor te gaan zegt dat veel over je kracht en lef. Zoek de juiste ondersteuning hierbij, want het is je inderdaad gegund om er ook de vruchten van te plukken en een fijne borstvoedingsperiode te hebben straks.
Natascha Oorthuis
Lactatiekundige IBCLC

Topic starter
Daph

Bericht door Daph » vr mei 10, 2019 1:18 pm

Wat fijn om jullie reacties te lezen! Bedankt voor jullie advies. Ik ga mezelf meteen even oriënteren en opzoek naar lactatiedeskundige.

Bij de 1e kreeg ik begeleiding van mijn kraamhulp. Dus wie weet helpt een lactatiedeskundige wel voor mij.

Heel erg bedankt.

Mama-Anne

Bericht door Mama-Anne » vr mei 10, 2019 5:45 pm

Ah helemaal goed! Ik hoop dat het je helpt, gaat vast goedkomen 💚
En wellicht nog even ten overvloede, zorg ook echt dat je een klik voelt, het is al onzeker genoeg zonder dat je het idee hebt dat je aan iemand vast zit ;) Ik heb bijvoorbeeld een keer een consult gehad met een ontzettend prima lactatiekundige, heel kundig en echt heel vriendelijk, maar qua stijl iets te... zegmaar kordaat, voor mijn doen. Ik zou haar zo aanraden voor de nuchtere praktische moeders onder ons, ze deed het echt heel vriendelijk en met aandacht verder, ik had zelf bijvoorbeeld meer baat bij iemand met een lossere stijl. Dat is ook een enorm voordeel van nu alvast met iemand gaan praten, dat je niet straks in je kraamtijd dan nog wat moet regelen. Het is een beetje net als met de kraamhulp, dat kan ook juist heel erg of soms niet klikken ;)

Heel veel succes en ik hoop dat je lekker kunt gaan genieten van straks "nieuwe ronde, nieuwe kansen!"

Plaats reactie