borstvoedingsforum.nl bv logo

Heb jij tepelhoedjes gebruikt?

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp

Heb jij een tepelhoedje gebruikt?

nee  49%  49%  [ 70 ]
ja, korte tijd en dat ging goed. Daarna zonder tepelhoedje kunnen voeden.  22%  22%  [ 32 ]
ja, korte tijd, maar dat ging niet goed. Zonder tepelhoedje ging beter.  8%  8%  [ 12 ]
ja, lange tijd, zonder problemen.  8%  8%  [ 12 ]
ja, lange tijd, maar het was altijd gedoe.  4%  4%  [ 6 ]
anders (graag toelichten in een reactie)  7%  7%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 142
Auteur Bericht
Ellen van Kooij VBN

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtOnderwerp: Heb jij tepelhoedjes gebruikt?    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:14 Reageer met quote

Afgelopen zaterdag heb ik tijdens de VBN-scholingsdag een workshop gevolgd over tepelhoedjes.
Daarbij kwam de vraag bij me op hoeveel vrouwen die eigenlijk gebruiken.

Wat was de reden? Hoe ging dat?
Door wie ben je daarbij begeleid?
Welk merk/maat tepelhoedje had je?

Heb je daarna ook nog zonder tepelhoedje kunnen voeden? Hoe heb je toen het tepelhoedje afgewend?

Als je altijd met een hoedje gevoed hebt, hoe lang heb je BV gegeven?

Graag je antwoord toelichten in een reactie.

Als je meerdere kinderen hebt met verschillende ervaringen, dan kan je dat ook kwijt in een reactie.
liaantje

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtOnderwerp: Mijn ervaring    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:28 Reageer met quote

Bij mijn eerste heb ik een weekje in het ziekenhuis gelegen vanwege de keizersnede. Bij het voeden kreeg ik erg veel pijn en had ik een blaar op een van mijn tepels. Een verpleegster stelde toen voor om een tepelhoedje te gebruiken om de pijn wat te verlichten. Ik heb toen een aantal keren met het tepelhoedje gevoed en dat zorgde ervoor dat de blaar kon genezen. Ik voedde dus aan 1 kant met en aan de andere kant zonder tepelhoedje. Het is mij niet uitgelegd hoe ik het moest gebruiken. Ik weet alleen nog goed dat ik hem in de koelkast moest bewaren. Dat heb ik braaf gedaan. Toen ik thuis kwam stelde de kraamverzorgster voor om het zonder hoedje te gaan doen en meer te letten op het aanleggen (daar hebben ze zich in het ziekenhuis toen niet mee bezig gehouden). Ik heb het tepelhoedje daarna nog 1x aangeraakt en dat was om hem weg te gooien (hij heeft maaaaaaanden in de koelkast gestaan! Roflma ).
Pluu

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtOnderwerp: Wel gekocht, nooit gebruikt    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:34 Reageer met quote

Ik had kloven dus de eerste week deed het voeden ontzettend zeer, dus ik heb tepelhoedjes gekocht omdat ik toch een kolf bestelde en geen extra verzendkosten had als ik die hoedjes direct mee bestelde.

Maar de lactatiedeskundige raadde me af om ze te gebruiken, omdat mijn kloven inmiddels al aan het genezen waren. Ze had zoiets van, je kunt nu beter even doorzetten, het is beter voor de techniek van je baby als je het zonder hoedjes doet en als je baby goed leert aanhappen voorkomt dat ook weer kloven in de toekomst. Dus uiteindelijk nooit gebruikt.
mama_bird

BerichtOnderwerp: snapte niet dat ik ze niet eerder had gekregen    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 19:24 Reageer met quote

omdat het voeden met hoedjes wel ging en zonder niet/ moeizaam. Na 3 dagen tobben en een kunstvoeding verder kwam iemand op het idee dat een tepelhoedje toch de oplossing weleens kon zijn. Ik was zo blij dat zl eindelijk goed kon drinken bij mij!

Uiteindelijk 3 maanden met tepelhoedje rechts gevoed. Links kon mijn zoontje wel al snel zelf drinken. Mijn tepels zijn klein en vrij vlak en zl een dysmatuurtje.

Wel was het vervelend als zl los en het tepelhoedje nog vol melk zat. Maar ach die eerste maanden ruik je toch zuur van de melk als mama! Laughing

BerichtOnderwerp: al 6 maand    Geplaatst: Za 08 Feb, 2014 21:35 Reageer met quote

Al 6 maand...hij kon het wel zonder, maar al zoveel stappen gezet. Hij snapte het door het hoedje..

Ik vond het even goed...heb er bergen Very Happy overal waar in in huis voed ligt een hoedje (medela). Openbaar is niet altijd gemakkelijk, maar ik kolf veel en heb altijd wel een flesje klaar (met calmaspeen)....relax, maar wel met bv is mijn motto
Echidna

BerichtOnderwerp: ook hier    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:31 Reageer met quote

ook hier tepelhoedje slechts aan 1 kant gebruikt vanwege een kloof die maar niet wou genezen, het was gewoon echt te pijnlijk zonder en met het tepelhoedje ging het juist (nog steeds zeer veel pijn maar niet langer onmogelijk).
Nooit uitleg gehad over gebruik, en ook nooit in de frigo bewaard, wel vaak gesteriliseerd en afgewassen met azijnwater (in verband met spruw-infectie).
Ik was maar wat blij toen kloof eindelijk begon te genezen en we zonder tepelhoedje verder konden!
mama2boys

BerichtOnderwerp: ik    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:35 Reageer met quote

heb t bij mijn eerste een paar keer geprobeerd zonder succes. ik had zo enorme last van stuwing dat ik als ik hem wilde aanleggen enorm lekte en de tepel niet goed naar buiten kon komen door die enorm volle borste, dus ik dacht met tepelhoedje dat hij dan meer grip zou hebben. maar die dingen bleven door de lekkende melk gewoon ook niet zitten Confused en ik had gewoonweg geen zin om steeds eerst wat af te kolven. men wat een gedoe was dat toen zeg! ik kon echt pissed zijn als ik weer moest voeden Blush anyway die dingen waren geen oplossing voor ons.
Rissie20

BerichtOnderwerp: HIer heel even    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:36 Reageer met quote

Doordat mijn dochtertje een tekorte tongriem had, gingen mijn tepels stuk. Omdat het erop leek dat het nog wel even zou gaan duren voordat ze gekliefd kon worden, werd mij aangeraden om met een tepelhoedje te gaan voeden. Mijn man heeft ze in huis gehaald, maar na veel oefenen bleek het voor mij niet te werken. Ik persoonlijk vond het zulke ondingen dat ik liever met pijn en kloven voedde dan met een tepelhoedje.
Dus ja ik heb ze heel kort gebruikt, maar ik vind het vreselijke dingen.

Groetjes Mariska

BerichtOnderwerp: Ruim twintig jaar geleden    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 13:51 Reageer met quote

Na de geboorte van onze oudste zoon heeft hij door omstandigheden (en omdat het begrip zuigverwarring noch bij mij noch bij het ziekenhuis bekend was) de eerste dagen een fles gehad (eerst met kv, daarna met afgekolfde melk). Het lukte ons daarna niet om hem zonder tepelhoed aan de borst te krijgen. Wellicht had ik er nog meer moeite voor gedaan als ik er meer over had geweten. Na drie maanden liep mijn productie terug (ook door andere oorzaken), en ben ik gestopt met de borstvoeding.
Mieke
Radiointerview met mij: http://soundcloud.com/rtvrijnmond/31-8-2011-zonder-eten-naar-bed
marja

BerichtOnderwerp: bij de oudste    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 20:08 Reageer met quote

Bij mijn oudste heb ik een tepelhoedje voor 1 borst gebruikt, daar had ik een vreselijke kloof. Ik ben het tepelhoedje gaan gebruiken op aanraden van een vriendin. Toen ik op het idee kwam om anders aan te leggen en de pijn van de kloof minder werd, ging het binnen 2 weken zonder tepelhoedje ook. Ik gebruikte een tepelhoedje van Medela.
met

BerichtOnderwerp: beetje ervaring    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 14:04 Reageer met quote

met de oudste heb ik maar 5 dagen bv geprobeerd, dit was met tepelhoedje ivm het lastige aanhappen en mijn ontzettend gestuwde borsten met teruggetrokken tepels.
maar echt goed aangelegd raakte hij niet, hij nam ook amper de moeite, huilde al na de eerste poging en ja dan maar weer bijvoeden.
kolven lukte ook niet ( er kwam niets uit, waarschijnlijk door de erge stuwing juist), dus al gauw over op kv, de stuwing raakte ik gelukkig kwijt als ik sliep, dan werd ik wakker in een drijfnat bed.
ook met de fles was voeden trouwens niet makkelijker, duurde ongeveer een uur, ik wilde dat ik vaker gevoed had en minder grote porties, maar dat was ( ook in mijn ogen) nog not done toen.
volgens mij was het tepelhoedje van avent, tenminste ik herinner me zo'n bakje als waar hun producten nu nog in verkocht worden.
het tepelhoedje werd al in het ziekenhuis op dag 1 aangeraden.
het bijvoeden ging toen al wel met een lepeltje!! en later met zo'n spuitje en de vinger.
geen succes dus, en ik vraag me af voor welke situatie het dat wel zou zijn eigenlijk, volgens mij word het gauwer geprobeerd dan nodig.

BerichtOnderwerp: kraamweek    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 14:22 Reageer met quote

in de kraamweek gebruikt ivm stuwing. DL kon niet aanhappen En verslikte zich steeds. Op aanraden van kraamverzorgster gaan gebruiken, dit ging goed, hoewel DL zich nog steeds verslikte, maar minder... al heel snel weer zonder gaan voeden omdat het zo'n gedoe was... Geen problemen gehad dus en voed ruim 2,5 later nog steeds Smile

BerichtOnderwerp: oudste wel, jongste niet    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 15:41 Reageer met quote

Bij mijn oudste tot 5 maanden met tepelhoedje (th) gevoed. Dit is in de kraamweek voorgesteld door de lactatiekundige omdat mijn dochter borst weigerde, ze wilde niet happen.
Pas met twee maanden lukte het om voor het eerst live te voeden, ook de lactatiekundige wilde met tepelhoedje proberen, omdat ze wel goed uit de fles dronk.

Met ca 5 maanden was het opeens niet meer nodig. Niets bijzonders gedaan, ze was er klaar voor. Het liep gelijk dat ze geen last meer kreeg van reflux (we gebruikten johannesbroodpitmeel, was ook niet meer nodig).
In de maanden voorafgaand wekelijks geprobeerd zonder (tijdens de voeding huub-huub-barbatruc), maar daar trapte ze niet in.
Ik voed haar nu dus al ruim 2 jaar zonder th.
Mijn jongste zoon helemaal geen th nodig (maar die weigert weer de fles).

Geen verdere begeleiding gehad bij tepelhoedje. Bij de eerste lk zeker geen waarschuwing bij gebruik daarvan, bij de tweede lk weet ik niet of ik al door forum geïnformeerd was of dat ook zij niets specifieks gemeld heeft.

De groei is altijd matig geweest, eerste maand zonder th een enorm groeispurt te zien op de bv-curve, maar de maanden daarna ook weer groei eigenlijk altijd net iets te weinig.

Het is altijd een gedoe, openbaar voeden is minder discreet, lekken, en je moet hem altijd bij je hebben. Maar volgens mij is een sterke toeschietreflex nog veel lastiger (mbt discreet voeden en lekken).

Volgens mij had ik avent - large.

melkvrij dieet ivm (verborgen) reflux en eczeem

Hij geniet van mm samen met zijn grote zus (nov 2009)
femkeb

BerichtOnderwerp: 1 keer    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 15:57 Reageer met quote

heb ik met een tepelhoedje gevoed (ongeveer 3 minuten) en daarna nooit meer. Dat was in het ziekenhuis een halve dag na de bevalling. Ik had direct kloven en met tepelhoedje zou het geen pijn meer doen volgens de verpleegster. Ik hield het af (omdat mijn zus me op het hart had gedrukt geen advies aan te nemen van het zieknhuis als het om bv gaat), maar heb er uiteindelijk 1 keer mee gevoed met een nog veel grotere kloof of melkblaar oid tot gevolg. Het merk weet ik niet meer.

BerichtOnderwerp: wel gebruikt    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 15:59 Reageer met quote

Toen zl 5 dgn oud was tepelhoedje aangeschaft n.a.v telefonisch contact lk van kraamzorgbureau, was avent maat m. Dag erna kwam een andere lk hier en die vond ook dat tepelhoedje nodig was, maar deze was te groot. Zl had een kleine onderkaak en ik kleine tepels waardoor aanhappen lastig voor hem was. Ik heb toen van medela een maat s gekregen. Ik heb die gebruikt tot zl ong. 3mnd was. Toen was lk op bezoek ivm overproductie rechts. Beste manier om dat weg te krijgen was toch zonder hoedje gaan voeden. Samen met lk zl aangelegd en het ging meteen prima! Die nacht nog wel het tepelhoedje gebruikt en daarna nooit meer nodig gehad. Zl is nu bijna 9mnd en krijgt nog steeds bv.

BerichtOnderwerp: 4 maand gebruikt    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 16:25 Reageer met quote

Ik heb de eerste vier maanden met tepelhoedje gevoed. Mijn tepels zijn erg vlak en stug en zoontje had grote moeite met happen. Op advies van lactatiekundige (tevens mijn kraamhulp) gebruikt, van Medela maat L. Wel steeds zonder geprobeerd, maar lukte gewoon niet. Met vier maanden opeens wel en nu gebruik ik het nog zelden, behalve als hij erg onrustig is. Dan lukt met th wel vreemd genoeg.
Met th is altijd goed gegaan, maar ik merk nu dat hij zonder wel veel sneller klaar is met drinken, dus blijkbaar effectiever.
Ik vind het ook wel fijner zonder, vooral met anderen erbij. Het staat altijd zo stom, maar goed ik ben blij dat ik het heb gebruikt, want daardoor heb ik bv kunnen geven en zijn we al bijna 6mnd bezig!

BerichtOnderwerp: tepelhoedje: hoe lang vol houden    Geplaatst: Za 09 Nov, 2013 13:27 Reageer met quote

dag, vraagje - je zegt bij 4 mnd ging t spontaan zonder goed? heb je 't daarvoor wel eens geprobeerd om zonder te doen? ik ben nu ruim 5 weken onderweg met hoedje en ik probeer t soms zonder, maar dan krijgt ze gewoon niet de stiumulans om vol te houden te zuigen. dan stopt ze om de haverklap (na een goede hap even proberen en dan loslaten), en met hoedje komt de neptepel zeg maar wel tegen haar gehemelte vermoed ik.

ik zou graag snel willen afbouwen maar als ik bij jouw 4 mnd lees moet ik misschien even geduld hebben.

mijn kleine werd geboren met 2590 gram en haar oudere broer was nog kleiner en daar zei de lactatiekundige dat hij een hoog gehemelte had en ik een platte tepel waardoor hij de stimulans niet van mij kreeg - en daarom zou tepelhoedje een opl zijn. Met hem heb ik het gek genoeg helemaal niet gebruikt - waarschijnlijk door de rest vd voedingsstress toen.
moedervantwee

BerichtOnderwerp: bij de oudste    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 16:46 Reageer met quote

6 weken gebruikt ivm erg kleine tepels, maar voeding erg teruggelopen. Ik gebruikte de hoedjes van Avent. Wilde helemaal niet zonder drinken dus daarna fulltime aan het kolven geslagen. Bij de jongste nu gelukkig helemaal niet nodig gehad.

BerichtOnderwerp: nog steeds    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 17:07 Reageer met quote

Na de geboorte van mijn zoontje, nu 6.5 maanden, begonnen zonder tepelhoedje. Maar vanwege zeer vlakke tepels werkte dit niet. Toen met hoedje begonnen en dat ging prima. Hij drinkt hier nog steeds mee. Doet het er prima mee. Groeit goed qua lengte en gewicht.
Lydia

BerichtOnderwerp: 2 jaar!    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 18:05 Reageer met quote

Bij dochter heb ik op de dag af 2 jaar gevoed met tepelhoed. Ik was er van overtuigd dat ik vlakke tepels heb/had. Dit ging, afgezien van vele lekken, prima. Tijdens mijn 2e zwangerschap voorgenomen om mijn best te gaan doen om zonder th te voeden. Lk consult gehad enzo. En wat blijkt, zoonlief is een natuurtalent (met de greep van een pittbull, dat dan weer wel Rolling Eyes ) en blijk ik in feite geen vlakke tepels te hebben. Wel ben ik er achter dat mijn dochter gewoon heel klein hapte, en geen goed vacuum kon houden. Wellicht was het met goede begeleiding in het begin niet nodig geweest,maar ach... Tis geod gegaan, en nu gaat het dus goed zonder! Drink the good thing Das wel fijn hoor! wel steeds het gevoel dat ik iets mis.. oude gewoontes slijten traag.. Wink .

BerichtOnderwerp: 2 jaar gebruikt!    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 20:21 Reageer met quote

Al tijdens mijn zwangerschap heb ik contact gehad met een LK (is toen ook van te voren bij mij thuis geweest; ik lag plat vanwege te korte baarmoederhals), omdat ik ingetrokken tepels heb. Toen DL was geboren hebben we wel zonder geprobeerd, maar nadat ze zo'n 10% was afgevallen en drinken zeer moeizaam ging (was ook nog heel warm die dagen en ze viel steeds in slaap), hadden we toch weer contact met LK en onder haar begeleiding hebben we het gebruik van de Medela tepelhoed (geloof grootste maat)aangeleerd. Dat ging goed en DL ging groeien. En bleef groeien, want uiteindelijk hebben we 2 jaar zo gevoed.

Heb in begin weleens zonder geprobeerd, maar dat liep niet goed.

Op zich is het al die tijd goed gegaan. Wel heb ik vanaf maand 4 de tepelhoed met 1 hand moeten vasthouden, want vanaf die tijd werd ze zo beweeglijk dat ie niet goed meer bleef zitten anders. Maar alles went dus...
Maar voeden in openbaar, met laptop op schoot of wat dan ook, zat er niet in.

En ik denk dat ik gewoon bloot op bloot contact wel wat gemist heb. Heb nooit zo van BV genoten zoals ik hier op het forum weleens lees. Mijn motivatie was vooral het gezondheidsaspect voor DL.

Maar toch wel heel blij dat ze er zijn!!! Heb ze ook bewaard in het kistje voor mijn dochter later; 2 jaar lang waren we onafscheidelijk. De doppen noemden we ze:)
Perzik

BerichtOnderwerp: 4 maanden    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 20:30 Reageer met quote

Ja bij mijn oudste heb ik 4 maanden gevoed met tepelhoedje maat M.
In de kraamweek stelde de kraamverzorgster dit voor omdat mijn beide tepels er bijna af hingen van de kloven en voeden zonder het hoedje zo'n pijn deed!. Mijn zoon vond dit geen probleem en ik durfde niet meer zonder te voeden. Natuurlijk kreeg ik een schimmel infectie op mijn tepels want altijd broeierig en klam onder het hoedje. Na 4 maanden was ik het echt zat om steeds die dingen mee te nemen, te steriliseren etc. Toen durfde ik het aan om zonder hoedje te voeden en dat ging goed.
Nu bij mijn dochter had ik de tepelhoedjes al n huis voordat ze geboren was maar dit was totaal niet nodig, hoera!

BerichtOnderwerp: mijn ervaring    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 20:32 Reageer met quote

al in de kraamweek kreeg ik hulp van een lactatiekundige omdat aanleggen/aanhappen niet lekker ging. Het was mijn tweede kindje. Inspectie van het mondje door de lk leerde dat mijn zoontje een kort en strak bovenlipriempje had wat het aanhappen problematisch maakte. Ik had tevens vrij grote tepels en gevoelige tepels waar al kloofjes op ontstonden, wat het extra lastig maakte. Advies was: naar de kno-arts om naar lipriempje te laten kijken. Maar zl was nog maar zo klein, dat durfden ik en mijn man nog even niet aan. Dus toen gekozen om mijn tepels even met hoedje te beschermen in de hoop dat : a. zoonlief als hij wat groter werd mss toch beter vanzelf aan ging happen en b. door het hoedje hem soort van te "dwingen" zijn mondje goed open te doen bij aanhappen.

Heb dat 2 weken gedaan, tussendoor af en toe geoefend door zonder hoedje aan te leggen.Ging echter niet. Toen toch naar kno-arts die lipriempje gekliefd heeft. Direct na klieven kon hij zonder hoedje aanhappen. Wel heb het het hoedje toen nog 2 dagen gebruikt, omdat hij wat gevoelig was in zijn mondje. Na die 2 dagen kon zl weer goed aan de borst.

Dus met ong 10 dagen na geboorte: tepelhoedje. Ruim 2 weken gebruikt. Nu is zl 7 weken en drinkt hij alweer 3,5 week zonder hoedje.
mutsje

BerichtOnderwerp: Tijdens weigeren    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 20:37 Reageer met quote

Tijdens de 8 wekendip is mijn zoontje heel erg gaan weigeren. Na twee dagen borstworstelen en flinke frustratie is de lactatiekundige langsgekomen om mee te kijken. We hebben toen van alles uitgeprobeerd om Ruben weer aan de borst te krijgen. Uiteindelijk haalde ze een tepelhoedje uit haar tas, (maat M) en dit bleek op dat moment de oplossing. Ruben dacht dat het een flessespeentje was en wilde weer aanhappen en drinken. Het mooie was dat toen hij eenmaal rustig aan het drinken was, ik na een minuut of vijf het tepelhoedje snel weg kon halen en hij daarna weer gewoon aan de tepel zelf verder dronk.
Ik heb toen zelf ook tepelhoedjes in huis gehaald, en ze daarna nog vaak gebruikt tijdens weigermomenten. In de meeste gevallen was het tepelhoedje alleen maar nodig voor het eerste zetje/het aanahappen en kon ik halverwege de voeding het tepelhoedje gelukkig weer weghalen. Want in tegenstelling tot anderen vond ik voeden met tepelhoedje juist pijnlijker dan zonder.

BerichtOnderwerp: bij de eerste wel, tweede niet    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 21:11 Reageer met quote

Bij de eerste heb ik wel een tepelhoedje gebruikt. Hij wilde niet aan de borst drinken na zijn geboorte. Ik heb de eerste week gekolfd en met een spuitje gegeven. Op dag 10 kwam een lk en die heeft hem toen met tepelhoedje aan de borst gekregen. Zonder ging in het begin helemaal niet. maar na een week of 4 lukte het af en toe ook zonder tepelhoedje en met 6 weken dronk hij zonder tepelhoedje aan de borst. De lk heeft dit allemaal begeleid. Zij heeft ook de maat aangemeten, maar herinner me niet meer welke maat.

Bij de tweede heb ik ook een of 2 keer geprobeerd of ze beter kon happen met een tepelhoedje. maar dat was niet het geval, dus snel weer weg gelegd. Ze bleek moeilijk te happen vanwege een te strak tongriempje en bovenlipriempje. Toen die geknipt waren was er geen enkel probleem meer. Dezelfde lk als bij de eerste heeft mij begeleid.

BerichtOnderwerp: Hier    Geplaatst: Ma 08 Okt, 2012 21:52 Reageer met quote

Interessant onderwerp!

Bij mijn middelste heb ik op dag 1 een th gekregen van de verpleging in het zkh vanwege vlakke tepels. Zl dronk daar prima mee. Afleren lukte niet en 18 maand heeft hij zo gedronken. Geen problemen gehad en ook geen begeleiding. Th waren van Avent, 1 maat van Etos. Wel altijd wat prutsen en knoeien met zo'n hoedje.

Later bleek zl een erg kort tongriempje te hebben.

Dl absoluut zonder th willen voeden, tepels waren nu voorgevormd na 18 maanden van lactatie. Haar tongriem was prima en drinken gaat nog steeds perfect zonder th.

Ik begrijp de nadelen van een th, maar heb zelf die problemen niet onder vonden.

Mijn zusje had ook vlakke tepels en startte ook met th in het ziekenhuis. Na 4 maanden is zij daar "cold turkey" mee gestopt. Nu drinkt mijn neefje (10 maanden) al een halfjaar zonder th.
mamaline

BerichtOnderwerp: Kraamweek    Geplaatst: Di 09 Okt, 2012 7:48 Reageer met quote

Heel even in de kraamweek heb ik een th gebruikt ivm heftige kloven. Door slecht happen van de baby snel weer de energie gestoken in het uitlokken van wel een goede hap en ht th nooit meer gebruikt.

BerichtOnderwerp: Vanwege vroeggeboorte    Geplaatst: Di 09 Okt, 2012 9:34 Reageer met quote

Hier ook bij eerste zoon een tepelhoedje gebruikt. Hij is met 34 weken geboren en wilde niet goed aanhappen waarschijnlijk vanwege prematuriteit. De lactatiekundige van het ziekenhuis heeft me toen een tepelhoedje (M van Medela) gegeven. Dat ging redelijk goed. Na een week of 6 heb ik afgebouwd en ging het ook zonder. Overigens bleef bij hem het voeden niet heel goed gaan, maakte niet zoveel uit met of zonder tepelhoedje. Uiteindelijk na teruglopen van productie is hij gaan borstweigeren en is het me niet meer gelukt hem life aan de borst te krijgen en heb ik verder fulltime gekolft. Ik voed nu mijn tweede zoon (2 jaar) en dochter (3 mnd), beide aterme geboren gewoon zonder tepelhoedje.
Nova03082012

BerichtOnderwerp: Keer wel en een keer niet    Geplaatst: Di 09 Okt, 2012 11:16 Reageer met quote

Vanwege vroeggeboorye en stuwing, ik vond ze erg vervelend maar door slechte begeleiding brn ik daardoor uiteindelijk gestopt met borstvoeding. Erg jammer! Nu bij mijn 4e ook vroeggeboorye voed ik zonder en dit gaat supet!
Femz

BerichtOnderwerp: ik heb    Geplaatst: Di 09 Okt, 2012 13:59 Reageer met quote

ongeveer 4 mnd tepelhoedjes gebruikt. Het was voor mij de perfecte oplossing, ivm ingetrokken tepels. Hierdoor zl goed aan de borst gekregen, zonder deze hoedjes was het me niet gelukt, dus voor mij echt een uitkomst. Helemaal te weten dat ik nu, zl is 14 mnd, hem nog steeds voed.

BerichtOnderwerp: Redding    Geplaatst: Di 09 Okt, 2012 14:50 Reageer met quote

Voor mij was het tepelhoedje mijn redding!

Bij de oudste heb ik 7,5 fulltime gekolfd omdat hij de borst niet pakte.

Gelukkig heb ik bij mijn jongste al snel hulp gekregen van een lactatiekundige en voed ik nu al ruim 8 maanden met tepelhoedje.

Ik heb ingetrokken tepels en erg volle borsten en daardoor pakten mijn zoontjes beiden de borst niet.
Bij mijn oudste is er een lk in het zh geweest, maar heb ik thuis niet de goede begeleiding gehad en ik wist niet goed waar ik meer info kon vinden.
Bij de jongste heb ik al snel een lk ingeschakeld in het zh en ook weer thuis (bij haar had ik ook mijn borstvoedingscursus gevolgd).

Bij mijn oudste hebben we wel een th geprobeerd (van Avent), maar dat werkte niet. Nu gebruik ik een th van Medela (maat L) en dat gaat prima. Een enkele keer heb ik tijdens een voeding het th weg kunnen halen, maar volgens mij is mijn zoon de goede drinktechniek nu helaas verleerd Sad

Gelukkig heb ik geen last van dingen als weinig productie en andere ongemakken. Ook het voeden in het openbaar vind ik ondanks mijn th en grote boobies geen enkel probleem!

Voor oudste broer heb ik 7,5 maand fulltime gekolfd
Jongste broer drinkt lekker bij mama
TanjaC

BerichtOnderwerp: Tepelhoedje bij veel stuwing    Geplaatst: Di 09 Okt, 2012 15:58 Reageer met quote

Ik heb het tepelhoedje gebruikt toen ik zoveel stuwing had dat mijn kindje de tepel niet meer kon pakken. Het was toen echt een uitkomst.
Daarna paar dagen wisselend wel en niet gebruikt, wel als hij niet goed kon happen of mijn tepels te veel pijn deden. Vrij snel daarna wilde mijn kleine niet meer drinken als ik het tepelhoedje had. Dus mooi weer zonder!
Gr. Tanja
Maaikexyz

BerichtOnderwerp: Redding    Geplaatst: Wo 10 Okt, 2012 15:13 Reageer met quote

Mijn zoontje heeft na zijn geboorte wel geprobeerd aan te happen maar drinken lukte niet. Hij werd steeds onrustiger en gefrustreerder, waardoor ik ook steeds gefrustreerder werd. Helaas kon de LK pas op dag 5 komen en heeft me een tepelhoedje geadviseerd vanwege een aantal redenen:
1. ZL was erg klein, en zag geel waardoor hij niet zo sterk was
2. Ik heb vlakke tepels en grote borsten waardoor hij niet goed kon aanhappen
3. Hij had met zijn tong een verkeerde techniek aangeleerd waardoor hij mijn tepel uit zijn mond werkte ipv naar binnen zoog
4. Hij had achter in zijn mond pas een prikkel dat mijn tepel in zijn mond zat en zover kwam ik niet met mijn tepel.

Ik heb ongeveer 6 weken een tepelhoedje gebruikt van medela maat small.

Op advies van de lk heb ik het tepelhoedje na 6 weken weer afgebouwd. Ik heb mijn zoontje eerst aangelegd met tepelhoedje en zodra er een TSR was heb ik hem losgekoppeld, het tepelhoedje verwijderd en hem opnieuw aangelegd en zo kon hij toen prima drinken. Na een week van afbouwen heb ik het tepelhoedje helemaal niet meer hoeven gebruiken en nu na bijna 2 jaar geef ik nog steeds borstvoeding aan mijn borstvoeding verslaafde Smile
Zoe123

BerichtOnderwerp: Bij alledrie!    Geplaatst: Wo 10 Okt, 2012 15:59 Reageer met quote

Ik heb vrij vlakke tepels en vooral de eerste maanden snel last van volle borsten. Dus dat speelt ook mee.
Th's altijd pas gaan gebruiken na inschakelen LK.
Ik gebruik Medela maat M. Heel belangrijk trouwens dat je de juiste maat gebruikt. Bij mijn oudste dochter begonnnen met 1 maat te groot en daar kreeg ze enorme darmkrampen van, waarschijnlijk door te veel lucht happen...

Oudste dochter 4 weken te vroeg geboren, had moeite met goed aanhappen. Met th lukte het wel! Af en toe dronk ze wel eens zonder, maar meestal had ze daar toch geen zin in. Zij was een piepje bij geboorte, binnen 1 maand een goedgevulde dame. 9 maanden BV.

Bij jongste dochter was ik vast van plan om zonder th te gaan voeden. Zij pakte wel goed maar liet dan vrij snel weer los. LK constateerde dat ze een soort van "tongrol"had (in de baarmoeder aangeleerd, wellicht al sabbelend op handje). Th tevoorschijn gehaald en hopla...probleem verholpen. Wel geprobeerd af te bouwen, niet gelukt. Zij is altijd een lichtgewicht geweest. 8 maanden BV, ivm zwangerschap helaas geen voeding meer..

Bij ZL wel geprobeerd maar door alle toestanden rondom de zware bevalling toch maar weer th gebruikt. ZL snapt helemaal niets van mijn tepels en ook niets van drinken zonder th. Wel geprobeerd maar toendertijd zette hij het dan op een krijsen hihi..
Hij is een gemiddelde jongen. Nu 16 maanden en we genieten nog volop van de BV Very Happy !

Ik heb nooit problemen gehad met productie en de kindjes groeiden goed.
Ik ben heel blij dat ik mede dankzij de th's al mijn kindjes bv heb kunnen geven!
julius 2011 (2,5 jaar bv)
suzanne1912

BerichtOnderwerp: 3 maanden    Geplaatst: Wo 10 Okt, 2012 20:18 Reageer met quote

Ik heb het tepelhoedje 3 maanden gebruikt. Mijn dochter hapte niet goed aan en als het wel lukte was het echt extreem pijnlijk. Voelde een beetje alsof er heel veel spelden in mijn tepel werden geprikt.

De kraamhulp stelde voor om een tepelhoedje te gebruiken. Dit was van Medela, volgens mij maat S.
Drinken ging daar stukken beter mee, maar ze groeide helaas niet zo heel goed. Ik ben toen overdag gaan kolven en 's nachts wel live gaan voeden.

Na 3 maanden heb ik geprobeerd om het tepelhoedje weg te halen en toen ging het wel goed gelukkig! Ook helemaal niet pijnlijk. Als er geen tepelhoedjes waren geweest, had ik waarschijnlijk al snel afgehaakt...

BerichtOnderwerp: maat L van Medela    Geplaatst: Do 11 Okt, 2012 13:41 Reageer met quote

wilde nog toevoegen de maat vh tepelhoedje Very Happy
Lise-30

BerichtOnderwerp: 1x wel, 1x niet    Geplaatst: Do 11 Okt, 2012 21:07 Reageer met quote

De oudste heb ik 22 maanden mét gevoed. Ondertussen wel eens geprobeerd zonder, maar hij wilde dat niet en eigenlijk vond ik het ook geen probleem mét. De kraamverzorgster heeft ze gehaald toen het erg pijn deed en hij wel goed aangelegd was en zo. Wij dachten: het is belangrijker wát erin gaat dan hóe. Het scheelde enorm in de pijn. (Ik heb vrij kleine tepels, wat misschien meespeelt.)

Bij de tweede heb ik het zonder geprobeerd en de eerste weken krom gelegen van de pijn. Bij een week of 12 was dat vrijwel weg. Dit heb ik tot 2,5 jaar gedaan.

Ik gebruikte Avent. Geen idee of er maten van waren. Nooit gezien iig.
Claartje7

BerichtOnderwerp: ja, korte tijd    Geplaatst: Vr 12 Okt, 2012 15:35 Reageer met quote

Vanwege beginnende kloofjes (enkelzijdig) in de kraamweek. Op advies van de kraamverzorgende die zijde met hoedjes en daarna altijd nog even aan de andere zijde zonder hoedje. Dl dronk goed uit beide zijden en toen na een paar dagen de kloofjes bijna weg waren, weer zonder gaan voeden. (Met meer aandacht voor het aanleggen.)

Later, rond 3 maanden werd de wereld interessanter en door het rondkijken kreeg ik weer kloofjes, toen ook weer paar dagen gebruikt en met aanleggen iets kritischer geweest of het wel goed ging.

nu, met bijna 6 maanden weer kloofjes door het "geklier" van dl tijdens het drinken. (slokje, al zuigend loslaten en naar mij lachen, bijten) Maar geen zin meer in het geklooi met hoedjes.
M1986

BerichtOnderwerp: ja    Geplaatst: Vr 12 Okt, 2012 20:03 Reageer met quote

Quote:
Afgelopen zaterdag heb ik tijdens de VBN-scholingsdag een workshop gevolgd over tepelhoedjes.
Daarbij kwam de vraag bij me op hoeveel vrouwen die eigenlijk gebruiken.

Wat was de reden? Hoe ging dat?
Door wie ben je daarbij begeleid?
Welk merk/maat tepelhoedje had je?

Omdat mn eerste dochter tepel speen verwarring had en niet aanhapte steeds bozer en gefrustreerder werd. Tepelhoedje pakte ze wel. Begeleid door de kraamhulp, ik had een medela, M geloof ik maar weet ik niet zeker

Quote:
Heb je daarna ook nog zonder tepelhoedje kunnen voeden? Hoe heb je toen het tepelhoedje afgewend?

jaaa!! gelukkig wel ik ging haar steeds laten drinken en dan als ze even dronk losmaken, tepelhoedje weg en weer aanleggen en na een week of 8 lukte dat aardig. Denk na tien weken geen tepelhoedje meer.

Bij de jongste gelukkig geen tepelhoedje nodig gehad

Alessia - 4-1-2010
Heeft 7.5 maand van mama's melk genoten.
catsenzo

BerichtOnderwerp: ja, korte tijd    Geplaatst: Vr 12 Okt, 2012 20:48 Reageer met quote

hier is het toch wel een noodzakelijke overgang geweest van fles naar borst..... blote borst weigeren, met tepelhoedje plots wel live drinken(dl was toen 2,5 maand oud).
maat M, maar achteraf denk ik dat ik beter s had kunnen hebben. Techniek is inderdaad belabberd met tepelhoedje. en ik vermoed dat dit heeft meegespeeld dat techniek altijd belabberd is gebleven.
Wanneer we overgegaan zijn naar zonder th weet ik niet meer precies, in elk geval door vaak proberen/aanbieden, soms nam ze toch zonder, soms was t dan weigeren. en langzaamaan th steeds minder gebruikt.

overigens: juist door een LK was mij telefonisch geadviseerd om nog een maat groter (dus L) de nemen opdat dl een grote hap zou leren nemen.... das was een slecht idee, dl nam dan dus echt alleen het puntje van het tuutje in de mond, ik heb dat niet vaak geprobeerd, maar wel hierdoor nooit maat s geprobeerd (terwijl ik echt kleine tepels heb!). de maat M was in zkh al geadviseerd, juist na de bevalling, omdat dl niet pakte. en zonder dat die LK had gekeken naar mijn borsten. (?)

BerichtOnderwerp: Opvallend    Geplaatst: Vr 12 Okt, 2012 22:17 Reageer met quote

catsenzo schreef:
hier is het toch wel een noodzakelijke overgang geweest van fles naar borst..... blote borst weigeren, met tepelhoedje plots wel live drinken(dl was toen 2,5 maand oud).

Bijzonder toch, hier dus ook precies zo.
Valt me toch wel op dat th een sleutel zijn om borst weigeraars aan de borst te krijgen, dat is mij in andere topic 'baby na fulltime kolven touch aan de borst' nog niet zo opgevallen.

melkvrij dieet ivm (verborgen) reflux en eczeem

Hij geniet van mm samen met zijn grote zus (nov 2009)
Mama-Simone

BerichtOnderwerp: al bijna 8 maand    Geplaatst: Za 13 Okt, 2012 5:24 Reageer met quote

Op dag 2 van de verpleegkundige een th gekregen. Zl hapte goed aan maar had vervolgens alleen de tepel vast. Met th ging het veel beter. In de weken er na wel geprobeerd om weg te laten maar was niet echt een succes. Lc gaf aan dat wanneer ik er geen probleem mee had het prima kon. Gaat nog steeds supergoed. Inmiddels pakt hij m zelf als hij klaar is met drinken om m vervolgens in zijn mond te stoppen Smile

Ik ben begonnen met maat M van Medela, zit nu op maat L.

BerichtOnderwerp: Had ik hem maar eerder gekregen.....    Geplaatst: Za 13 Okt, 2012 13:40 Reageer met quote

Ik ben twee weken aan het tobben geweest met een vlakke tepel en ZL die m'n tepels hartstikke plat zoog. Waardoor er geen melk uit kwam en ZL niet groeide. Het woord tepelhoedje is wel gevallen, maar het leek de kraamhulp geen goed idee. Nadat ze weg was leek het de LK wel een goed idee en nu voed ik al 3,5 maand zonder problemen met een TH. ZL kan het inmiddels wel zonder, maar de ene keer beter dan de andere, dus ik houd hem nog even bij de hand. Anders had ik full-time moeten kolven, nou dit is 100 keer beter, goedkoper en makkelijker dan dat.
Sanne

BerichtOnderwerp: Kort    Geplaatst: Do 18 Okt, 2012 12:50 Reageer met quote

Ik heb tepelhoedjes gebruikt toen mijn dochter prematuur werd geboren. In eerste instantie hielp dat (ze had beter grip), maar al na een paar dagen bleek het zonder beter te gaan.
Anoekk

BerichtOnderwerp: Bij de 1e wel bij de 2e niet    Geplaatst: Zo 21 Okt, 2012 18:06 Reageer met quote

Ik heb bij onze oudste ongeveer 7 maand een tepelhoedje gebruikt omdat hij niet goed wilde aanhappen en in het ziekenhuis werd ik niet goed begeleid,maar moest ik gelijk een tepelhoedje gebruiken. Na 7 maand ben ik er in 1 keer mee gestopt en hapte hij wel goed. Merk weet ik niet meer was een onbekend merk en we hebben met heel veel moeite via de fabrikant destijds een serie toegestuurd gekregen omdat Steijn ook geen andere wilde ik heb Steijn uiteindelijk 1,5 jaar gevoed. Brinn ging ook niet goed in het begin,maar ik wilde perse niet weer aan de tepelhoedjes met als gevolg dat hij teveel af viel en ik hem met vingervoeden moest gaan bijvoeden. Ook hij hapte na enige tijd wel goed en Brinn heeft 1 jaar bv gehad. Nu met nummer 3 hoop ik dat het in 1 keer goed gaat. Dat zou toch wel heel fijn zijn.

Groet, Anoek

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
BerichtOnderwerp: anders    Geplaatst: Za 23 Mrt, 2013 21:41 Reageer met quote

Bij de eerste, die nam geen goede hap. Vond het zo'n gedoe met, en zonder liep niet lekker. Ik heb het 6 weken volgehouden. Als ik toen wist wat ik nu weet of betere begeleiding had gekregen van cb of ha...

BerichtOnderwerp: Zorgen in zh    Geplaatst: Za 07 Sep, 2013 23:36 Reageer met quote

Mijn jongste kwam ter wereld met een spoedkeizersne. Ze was de eerste 1,5 dag misselijk en dronk niet. Mijn productie was vrijwel meteen super op gang met kolven (had niet genoeg aan die kleine medelaflesjes; kolfde er anderhalfmet vette colostrum per kolfbeurt).

Dl viel wat veel af. Dl dronk vijf minuutjes maximaal en viel dan DIEP in slaap. Dl moest meer drinken van de verpleegsters. Lk kwam er bij. Die dacht : misschien hapt ze niet goed waardoor ze snel moe is. Dus, hup! , tepelhoedje er bij.
Dl viel nog steeds vlug in slaap maar dronk niet meer fijn. Tepelhoedje maar vlug afgedankt. Dag vijf was ze dik over haar geboortegewicht heen.

Maar niks ten nadele van de zh lk! Fijn dat die er zijn tegenwoordig!

Dl is gewoon van vaak kleine beetjes drinken, toen, en nu og steeds.
Puppy81

BerichtOnderwerp: 1 dag, ingewikkeld verhaal    Geplaatst: Di 30 Sep, 2014 9:26 Reageer met quote

Ik heb bij mijn oudste 1 dag een tepelhoedje gebruikt. Hij had zo'n lenige tong, en door oververmoeidheid van hem, en mijn onervarenheid, kreeg hij na 3 dagen geen vacuum meer. Met de kraamhulp (deze staat bijna gelijk aan een lactatiekundige) gekeken waar dat aan lag. Hij krulde zijn tong op achter in zijn mond. Overdag hebben we hem met een tepelhoedje (ik geloof de grootste maat) gedwongen de tong eronder te krijgen. Bovendien hielp het om de tepel iets voor te vormen, waardoor hij makkelijker kon pakken. Als hij het weer even door had, meteen weer zonder tepelhoedje, want door de stuwing werd het een enorme knoeiboel! Misschien op deze manier 2 dagen het tepelhoedje als hulpmiddel gebruikt, maar zeker niet langer. ZL heeft 1 jaar BV gehad.
morri

BerichtOnderwerp: ja langer zonder problemen    Geplaatst: Ma 25 Mei, 2015 16:14 Reageer met quote

ik voed nu bijna een jaar met tepelhoedje (th).dit door prematuur van zl.hij kreeg al flesje in het ziekenhuis en met th dronk hij bij mij.ik voed ook in het openbaar.
morri

BerichtOnderwerp: ondertussen    Geplaatst: Vr 09 Sep, 2016 15:24 Reageer met quote

voed ik al 27mnd met th, lijkt ook niet te stoppen

BerichtOnderwerp: 4mnd    Geplaatst: Ma 29 Jan, 2018 11:24 Reageer met quote

Ongeveer 4 maanden met tepelhoedje, daarna niet meer nodig gehad
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls