borstvoedingsforum.nl bv logo

Baby drinkt overdag slecht

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Auteur Bericht
Mams

BerichtOnderwerp: Baby drinkt overdag slecht    Geplaatst: Vr 11 Jan, 2019 13:47 Reageer met quote

Mijn zoontje (twee maanden oud) krijgt volledige borstvoeding. Eigenlijk gaat het vanaf het begin niet helemaal perfect. Sinds de kraamhulp weg is (dus vanaf week 2), drinkt hij niet met een grote hap. Ik moet bekennen dat ik verder geen investering in heb gedaan om hem anders aan te laten happen. Ik had (en heb) geen pijn aan mijn tepels en hij dronk tenminste.... Ik had geen zin in de strijd omdat het ook al lastig op gang kwam. Wilde hem dus verder geklooi besparen. Dit ging een tijd goed en we raakten goed op elkaar afgestemd qua productie en vraag, maar inmiddels drinkt mijn zoon heel onrustig. Het is niet echt op een bepaald moment gekomen. Het begon alleen bij de avondvoeding, toen ook de ochtendvoeding maar ook tussendoor gaat het nu lastig. Mijn baby kronkelt en kreunt, laat los, huilt, hapt aan, kronkelt, kreunt, huilt, etc etc. Dan stop ik maar (en hij lijkt dan tevreden en gewoon vrolijk). Maar. Als ik vervolgens afgekolfde melk aan biedt, dan gaat er soms nog 120 tot 140 cc in. Er was dus nog steeds trek/honger.

Ik dacht dat hij misschien een voorkeur voor een flesje had ontwikkeld (ik ben hier mee begonnen voor het wennen, vanwege werk straks). Maar snachts gaat het goed aan de borst. Hij drinkt dan half slapend natuurlijk maar dat gaat prima. Hij laat een enkele keer per ongeluk los maar verder gaat het goed en vlot hij in slaap. Overdag geef ik precies op dezelfde plek voeding, in dezelfde houding etc etc. Dus alle omstandigheden hetzelfde behalve dat ik dan in het licht zit en met hem praat. Maar verder geen prikkels (geen tv/geluiden of andere mensen erbij).

Ik begrijp er helemaal niks van. Overdag heb ik minder volle borsten dan snachts maar ook als ik overdag volle borsten heb (als ik kolven dus even uitstel) lukt het niet. Ik ben nu op het punt dat ik alles kolf om in flesjes te geven maar ik heb het gevoel dat ik dan weinig tijd over houd om aandacht geven aan mijn baby. Ik kan hem door het kolven bijvoorbeeld niet in een draagdoek doen. Het is nu opwarmen melk dat ik al eerder had afgekofd, dan flesje geven, dan bost afkolven en apparaat schoonmaken. Hij slaapt ook al niet goed in z'n bedje dus heb hem het liefst gewoon bij me.

Het liefst geef ik natuurlijk gewoon weer live voeding..

Heeft er iemand tips?
Marja VBN

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtOnderwerp: Onrustig tijdens de voeding    Geplaatst: Za 12 Jan, 2019 10:43 Reageer met quote

Dag mams,

Ik benieuwd naar de groei van je zoontje. Het gedrag dat jij beschrijft zou veel oorzaken kunnen hebben.
Bij een fles hoeft je zoontje de toeschietreflex niet op te wekken en zal hij sneller melk hebben. Spanning helpt in deze niet mee, als je gespannen zit, kan het langer duren voordat de melk gaat stromen. Wellicht helpt het door bij het aanleggen bewust te ontspannen, een paar keer goed doorademen (neus in, mond uit). Ook zou je een dag (deel) samen op het grote bed of in bad kunnen ontspannen. Daarbij is de borst vrij toegankelijk en kan hij drinken als hij wil. Op dit manier maak je er hopelijk weer een fijn moment van.
Het kan ook zijn dat het juist een sterke toeschietreflex is, dat hem in de weg zit. Dan zou je kunnen kijken of het helpt als je in een andere houding voedt, bijvoorbeeld waarbij hij meer rechtop zit op je bovenbeen. Op die manier komt de melk niet direct achter in zijn keel.
Verder zou je toch nog aandacht kunnen gaan geven aan de hap. Bij een grooooote hap, kan hij namelijk met zijn kaken de borst beter leeg masseren. En dan kan de toeschietrefelx ook sneller komen. Wellicht is dat iets waar je een lactatiekundige IBCLC bij zou kunnen vragen, zij kan een voeding observeren. Een lactatiekundige zou je hier op kunnen zoeken: https://www.nvlborstvoeding.nl/
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  

Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls