borstvoedingsforum.nl bv logo

Ervaringen productie/pijn start tandemvoeden

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Auteur Vorige bericht ::
Marthe

BerichtOnderwerp: Reactie tandemvoeden    Geplaatst: Wo 14 Feb, 2018 23:48 Reageer met quote

Hoi, ik zal je mijn ervaringen vertellen (zal vast niet voor iedereen hetzelfde zijn). Ik voed mijn zoon a.s. maandag precies 2 jaar en mijn dochter 9 weken. Zoon was dus bijna 22 mnd toen zusje geboren werd. Productie kwam inderdaad heel snel op gang: direct na de bevalling lag mijn dochter al te slikken aan de borst en op de eerste dag kon ik met de hand met gemak veel druppels tevoorschijn masseren (dit heb ik ook gedaan omdat onze dochter een te laag geboortegewicht had en ik bij elke voeding wel graag wilde dat er iets in ging). Binnen 24 uur had ik volle borsten en op dag 2 lag mijn dochter echt te klokken. Stuwing heb ik wel heel flink gehad: dat begon dus al op dag 2 en hield ondanks het drinken van beide kinderen 4 dagen aan. Eerst durfde ik onze zoon niet vaker dan voorheen (3-4? per dag) te laten drinken omdat ik bang was dat dit de productie teveel zou stimuleren, maar toen de stuwing bleef, heb ik hem toch vaker laten drinken. Het hielp niet echt, zelfs hij kreeg het niet leeg. Daarom heb ik na een paar dagen even 1x helemaal leeggekolfd (gereset). Nadat beide kinderen al gedronken hadden, haalde ik er nog 400 cc uit...dat luchtte op! Daarna was de stuwing meteen weg en de productie goed in balans. Ik heb nu eigenlijk altijd soepele borsten, ze zitten niet snel meer pijnlijk vol, maar toch is er altijd zat voor twee en nog extra kolven als ik wil. Ik heb vanaf de bevalling ook nog n??it pijn gehad. Tepels zijn zo gewend aan het voeden dat ik bij mijn dochter nergens last van had. Zelfs als ze verkeerd aanhapt of met een te klein mondje drinkt, voel ik er niks van (wel een aandachtspunt dus uiteraard!). Ik leg de kinderen 1 a 2 keer per dag samen aan, meestal als ik weinig tijd heb of als ze allebei huilen. Verder drinken ze apart op verzoek. Ik kijk een beetje op gevoel wie ik aan welke borst leg: de volste of de leegste, net wat het slimste is op dat moment. In de praktijk krijgt mijn dochter vaker de rechterborst omdat die wat minder hard stroomt en de tsr minder heftig is. Mijn zoon krijgt dus vaker links, die zit voller en krijgt hij makkelijker leeg. Ik hoop dat je hier wat aan hebt Smile Geniet ervan straks, het is heel speciaal en zo makkelijk!
Vorige bericht ::
Berichten van afgelopen:   
Onderwerp Auteur Datum/Tijd
icon Ervaringen productie/pijn start tandemvoeden anoukje213 14 feb 2018, 14:42
       icon Reactie Trix Planting VBN 14 feb 2018, 19:23
             icon Tandemvoeden Julsers (Gast) 14 feb 2018, 20:08
       icon Tandem Fristi2012 (Gast) 14 feb 2018, 23:23
       icon Reactie tandemvoeden Marthe (Gast) 14 feb 2018, 23:48

Ga naar:  

Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken