borstvoedingsforum.nl bv logo

even gal spuwen

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Auteur Vorige bericht :: Volgende bericht
Jemk

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtOnderwerp: wat triest    Geplaatst: Ma 22 Jan, 2018 5:06 Reageer met quote

Hallo moedervanj,

Wat rot dat je huisarts zo reageert. Gelukkig zijn niet alle huisartsen zo. Mijn huisarts is heel begripvol (eigenlijk is dat al raar, alsof ze begripvol moeten zijn) en zoekt naar een medicijn wat wel met borstvoeding kan. Het enige 'nare' wat hij heeft gezegd was 'goed zo' toen ik zei dat ik de borstvoeding van de oudste met ruim 4 jaar gestopt had, omdat ik hem oud genoeg vond.
Mijn advies: denk na over een andere huisarts, eentje die wel begrijpt dat je niet van plan bent te stoppen.

En je vitamine D. Daar kan ik kort over zijn: ga alsjeblieft bij slikken. Een potje bij de drogist is echt niet duur. Vanuit mijn werk (ik ben medisch analist) ben ik bij een nascholing over vitamine D geweest. Wij leven op zo'n hoge breedtegraad dat we alleen in de zomer voldoende vitamine D kunnen binnen krijgen (en dan moeten we ons niet te enthousiast insmeren met zonnebrand). In de winter is dit onmogelijk. Bovendien houden veel laboratoria, ook diegene waar ik werk, de referentie aan van >50 nmol/L en dat terwijl boven de 75 a 80 nmol/L veel beter is. Volgens het motto 'tachtig is prachtig'.
Ik had zelf ook een te laag vitamine D en nu ik goed bij slik voel ik me zoveel beter. Ik heb meer energie, kan meer hebben, zit lekkerder in m'n vel, ben liever voor de kinderen, lach meer, voel me energieker met net zo weinig slaap Wink etc.
Vitamine d zorgt niet alleen voor sterke tanden en botten. Een laag vitamine d wordt in verband gebracht met verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten. Van een laag vitamine d kun je behalve botontkalking ook spierzwakte krijgen, lusteloosheid tot depressie aan toe, zwak immuunsysteem (dus sneller ziek) etc.

Wat je mag hebben?
> 11 jaar: 100 ug/dag (= 4000 IE of IU/dag)*
1-11 jaar: 50 ug/dag (= 2000 IE of IU/dag)
<1 jaar: 25 ug/dag (= 1000 IE of IU/dag)
Dit zijn maximale hoeveelheden die je elke dag voor onbeperkte duur mag slikken. Zelf slik ik soms 100, soms 50 en soms vergeet ik een dag.

Google maar eens op vitamine d. Zorg ervoor dat je leest op sites die verwijzen naar wetenschappelijke artikelen en niet zomaar een blog van iemand.

Verder wens ik je beterschap!

Groeten van een moeder die nu 4,5 jaar non-stop voedt.

* IE = internationale eenheden, IU = international units

Zl 2013 (heeft ruim 4 jaar gedronken)
Dl 2015 (heeft ruim 3 jaar gedronken)
Vorige bericht :: Volgende bericht
Berichten van afgelopen:   
Onderwerp Auteur Datum/Tijd
icon even gal spuwen moedervanj (Gast) 19 jan 2018, 16:51
       icon Belachelijk Shanna 19 jan 2018, 21:12
       icon wat triest Jemk 22 jan 2018, 5:06
             icon vit d moedervanj (Gast) 22 jan 2018, 10:14

Ga naar:  

Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen