borstvoedingsforum.nl bv logo

Tandemvoeden en overproductie

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Auteur Vorige bericht :: Volgende bericht
VBN Tessa

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtOnderwerp: opnieuw beginnen    Geplaatst: Vr 06 Okt, 2017 11:14 Reageer met quote

Hallo,

Wat heerlijk dat je straks twee kindjes aan de borst hebt.Met je ervaring bij de eerste kan ik me voorstellen dat je bang bent om opnieuw overproductie te krijgen.

Na de bevalling start je eigenlijk weer 'opnieuw' met het afstemmen van vraag en aanbod, ook al zul je waarschijnlijk merken dat er meteen melk beschikbaar zal zijn voor de nieuwe baby (ik vond dat zelf een heel geruststellend idee weet ik nog).

De reden dat je in principe nog niet meteen start met blokvoeden (bron La Leche League):

Na de geboorte daalt het gehalte aan progesteron, oestrogeen en placentalactogeen (HPL). Hierdoor wordt prolactine, dat tijdens de zwangerschap geremd werd, actief en komt de melkproductie op gang. Veel lichaamscellen, zoals de melkproducerende cellen in de melkkliertjes, gebruiken receptoren om een specifiek hormoon te herkennen en erop te reageren. Prolactinereceptoren die niet voldoende worden benut verdwijnen uiteindelijk. Dit wordt voorkomen door de baby vaak aan te leggen, hetgeen de basis legt voor een goede melkproductie later in de borstvoedingsperiode.

Kortom, wacht het gerust even af. Loopt het voor je gevoel de 'spuigaten'uit, overleg dan met een lactatiekundige hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Kun je hier iets mee?

Tessa

Contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk.
Vorige bericht :: Volgende bericht
Berichten van afgelopen:   
Onderwerp Auteur Datum/Tijd
icon Tandemvoeden en overproductie ElsaM 6 okt 2017, 9:00
       icon opnieuw beginnen VBN Tessa 6 okt 2017, 11:14
       icon Juist het tegenovergestelde Shanna 7 okt 2017, 6:28
       icon Bedankt ElsaM 7 okt 2017, 20:39

Ga naar:  

Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen