borstvoedingsforum.nl bv logo

Eczeem door allergie?

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Auteur Vorige bericht ::
Jannerik

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtOnderwerp: ervaring    Geplaatst: Wo 14 Jun, 2017 20:56 Reageer met quote

Hier helaas veel eczeem ervaring.
Mijn oudste inmiddels 10 is nog steeds eczeem patiƫnt. Mijn jongste (3) was er met 1 zo goed als overheen gegroeid.
Het geluk gehad dat ik heel wat borstvoedingsvriendelijke artsen in het ziekenhuis heb gehad. Die lang voeden juist bij eczeempatienten aanmoedigden. Maar inmiddels ook geleerd, dat eczeem echt een huidaandoening is. De muur(huid) is bij eczeem patiƫnten anders gebouwd. De stenen (huidcellen) staan niet netjes in het gelid. Dus een goede zalfbehandeling is (bijna) altijd nodig. Voeding (maar ook stress, koorts, dierenharen, zwemwater, wasmiddel, bepaalde stoffen etc) kan wel een trigger zijn waardoor eczeem erger wordt/ opvlamt of niet onder controle te houden is. Maar dit verschilt per persoon.
Bij mijn oudste had ik de eczeem in het eerste jaar bv alleen onder controle als ik naast behoorlijk zware zalven ook op een koemelkeiwit en kippenei eiwit dieet zat. Inmiddels triggert dit eten hem niet meer. Of tenminste dat denken wij. Bij mijn jongste hebben we nooit de relatie tussen zijn eczeem en eten kunnen leggen. Wel reageerde hij met koorts en darmkrampen op koemelkeiwit.
Kortom: jeuk is verschrikkelijk. Het heeft een impact maar haast nooit alleen met een dieet te verhelpen. Het kan wel heel goed bijdragen aan het onder controle houden van eczeem. Maar dat is persoonsafhankelijk.
Nou ja ik ben geen medicus, dus zoek een hulpverlener die je vertrouwd. Helaas weten veel kinderartsen en huisartsen weinig van eczeem. Maar veel ziekenhuizen werken inmiddels met eczeemverpleegkundigen, allergelogen etc. Vaak (niet altijd) hebben die ook wat meer verstand van borstvoeding.
Sterkte. Ik hoop dat hij er snel overheen is.

Moeder van E. (jan. 2007, gestopt juli 2009) en I. (sept. 2009, gestopt feb. 2013) en M. (aug 2013, gestopt september 2017)
Vorige bericht ::
Berichten van afgelopen:   
Onderwerp Auteur Datum/Tijd
icon Eczeem door allergie? April (Gast) 17 mei 2017, 9:43
       icon nog even doorzetten Mama Talla 17 mei 2017, 10:07
             icon doorgaan April (Gast) 17 mei 2017, 16:57
       icon ervaring Jannerik 14 jun 2017, 20:56

Ga naar:  

Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen