|
 |
|
|
|
Vorige onderwerp
:: Volgende onderwerp
|
| Auteur |
Bericht |
Seva
|
Onderwerp:
Hoe pak ik het provoceren aan?
Geplaatst: Za 17 Jul, 2010 15:44
|
|
|
We hadden bij mijn zoontje (nu bijna 6 maanden) sterk het vermoeden van een allergie, (reflux, eczeem, geïrriteerde slijmvliezen). Inmiddels ben ik 5 weken op dieet. Ik neem geen koemelk, ei en sojaproducten en het valt me best zwaar, mede doordat ik vegetarier ben en m'n dieet nu wel heel erg beperkt is.
De klachten verdwijnen echter steeds meer. Z'n slijmvliezen zijn eindelijk rustiger, hij spuugt wat minder als voorheen en de eczeem is zo goed als weg, alleen in z'n luiergebied regelmatig nog wat uitslag, wat na een dag of twee ook weer verdwijnt.
Het zou dus nu ongeveer het moment moeten zijn om te gaan provoceren om uit te testen waar hij precies op reageert. Ik vermoed alleen koemelk, maar je weet maar nooit. We gaan dus beginnen met soja, maar hoe pak ik dit aan?
Moet ik gewoon weer sojaproducten gaan nemen, zoveel als voorheen en nu dan ook sojaproducten als zuivelvervanger nemen, of moet ik dit rustiger aanpakken, door bijvoorbeeld een keer een glas sojamelk te drinken en kijken wat voor reactie dit geeft of nog minder?
Hoe lang moet ik wachten op een reactie voor ik weet of hij er tegen kan? Hoe lang na de sojaprovocatie kan ik gaan proberen met ei? Melk wil ik denk ik helemaal niet proberen. Als deze twee veilig zijn vind ik het prima en laat ik hem verder met rust. Melkvrij kan ik heel goed mee leven, dus dat gaan we later wel een keer proberen.
We lopen hier overigens niet voor bij een kinderarts en pakken dit voornamelijk op eigen houtje aan. De huisarts adviseerde om eens pepti te proberen , dus ik heb er maar voor gekozen zelf op dieet te gaan, maar hoe nu verder weet ik even niet.
Het is ook bijna het moment om met bijvoeding te starten en ik merk dat hij daar ook wel aan toe is onderhand, maar moet ik wachten tot na de provocatie, of stel ik de provocatie uit totdat er bijvoorbeeld 3 of 4 soorten groenten kan eten zonder problemen?
|
|
Trix Planting VBN

|
Onderwerp:
reactie
Geplaatst: Za 17 Jul, 2010 16:22
|
|
|
Seva schreef:We gaan dus beginnen met soja, maar hoe pak ik dit aan?
Even gespiekt bij mama~van~4 LLL:
50 cc sojamelk , volgende dag 100 de dag daarna 150, dan laat je een paar dagen de soja staan en doe je het nog eens.
Bemerk je dan geen reactie, dan is het ws geen soja-allergie. Hetzelfde kun je na een paar dagen met koemelk (pure)doen (maar dat wil je dus niet) en later met ei. (half, heel, 2 eieren).
Als er wel een reactie komt, eerst wachten tot alles weer rustig is voor jet het volgende product gaat proberen. Maar dat is logisch!
Quote:Het is ook bijna het moment om met bijvoeding te starten en ik merk dat hij daar ook wel aan toe is onderhand, maar moet ik wachten tot na de provocatie, of stel ik de provocatie uit totdat er bijvoorbeeld 3 of 4 soorten groenten kan eten zonder problemen?
Dat kan allebei. Het hangt ervan af hoe graag jij soja en ei wilt eten. Een soort groente zou ook al prima zijn, toch? _________________ Trix Planting
|
|
Seva
|
Onderwerp:
nog een paar vragen
Geplaatst: Za 17 Jul, 2010 21:35
|
|
|
Ah, daar kan ik wat mee! Bedankt!
1 groente zou inderdaad ook al prima zijn. Over 12 dagen is hij 6 maanden, dus ik zou komende week soja kunnen proberen, daarna starten met een soort groente, gaat dat goed, dan de volgende provocatie of zoiets.
Als soja een reactie geeft, moet ik dan ook nog met melk en ei gaan provoceren, of laat ik alles dan een tijdje rusten? En als melk als enige reactie geeft, is het dan wel veilig om normale hoeveelheden ei en soja te eten, of is het risico dan erg groot dat daar alsnog een allergie voor ontwikkeld wordt?
Normale volgorde is als ik het goed begrijp soja, melk, ei. Kan ik daaruit afleiden dat ei het meest vaak voor problemen zorgt?
|
|
Trix Planting VBN

|
Onderwerp:
antwoord
Geplaatst: Za 17 Jul, 2010 23:33
|
|
|
Seva schreef:
Als soja een reactie geeft, moet ik dan ook nog met melk en ei gaan provoceren, of laat ik alles dan een tijdje rusten?
Als er wel een reactie komt, eerst wachten tot alles weer rustig is voor jet het volgende product gaat proberen.
Quote:En als melk als enige reactie geeft, is het dan wel veilig om normale hoeveelheden ei en soja te eten, of is het risico dan erg groot dat daar alsnog een allergie voor ontwikkeld wordt?
Je zou melk toch voorlopig laten zitten?
Quote:Normale volgorde is als ik het goed begrijp soja, melk, ei. Kan ik daaruit afleiden dat ei het meest vaak voor problemen zorgt?
Nee hoor. Ik ben naar jouw idee met soja begonnen. Volgens mij maakt de volgorde niet zoveel uit, en kun je zelf kijken waar je mee begint. Bijvoorbeeld als je eieren heel lekker vind begin je met ei. Of als je vermoed dat melk nog niet gaat wacht je daar langer mee.
Duidelijk? _________________ Trix Planting
|
|
Seva
|
Onderwerp:
bijna
Geplaatst: Za 17 Jul, 2010 23:37
|
|
|
Bijna helemaal duidelijk
Die melk moet ik natuurlijk uiteindelijk wel een keer gaan proberen om duidelijk te krijgen of dat de boosdoener is. Ik ben een beetje huiverig voor de reactie, dus vandaar dat ik daar niet zo om sta te springen.
Maar kan je me misschien nog wel vertellen of het veilig is om ei en soja te eten bij alleen overgevoeligheid voor koemelk, zonder ook voor die dingen een allergie te gaan ontwikkelen?
Alvast bedankt!!
Dit scheelt mij weer een bezoekje aan mijn huisarts die naar mijn idee maar weinig verstand van borstvoeding heeft
|
|
Trix Planting VBN

|
|
Seva
|
Onderwerp:
reactie
Geplaatst: Za 17 Jul, 2010 23:48
|
|
|
Ik ben vegeatarier, dus dat wordt een beetje lastig. Al merk ik wel dat ik wat tekorten krijg op deze manier.
Misschien als het echt niet anders kan, maar ik stel het liever zo lang mogelijk uit.
Overigens dacht ik altijd dat het gewoon was, ongeacht de leeftijd van het kindje om na 6 weken elimineren te provoceren om te kijken om welke allergie het precies gaat, maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben?
|
|
mama~van~4 LLL

|
Onderwerp:
re
Geplaatst: Zo 18 Jul, 2010 21:42
|
|
|
Een kind kan altijd een allergie ontwikkelen. Als hij nu goed blijft reageren op soja en ei, is de kans aanwezig dat het goed blijft gaan, maar evengoed ook aanwezig om niet goed te blijven gaan.
Dat is een kwestie van afwachten.
Welke volgorde je pakt doet er niet veel toe. Als jij vermoedt dat het de melk is, zou ik die als laatste pakken. Maar wees er dan wel zeker van dat hij goed in zijn vel steekt, geen tandjes krijgt, verkouden is, inentingen heeft gehad etc. etc..
Doe het idd in een opbouwende fase, eerst 50 cc (pure sojamelk) een dag later het dubbele etc.. Ik liet na die 3 dagen alles weer weg en deed het een week later nog eens, om te kijken of er nog steeds geen reactie was.
Voor ei, eerst een half ei, dan een heel, de dag erna 2 eieren.
Succes!! _________________ Ann3t, mama van R0y, Yannlck, KyIian, NyIs (nog aan de bv op dieet) en BellyGIRL (ETA 02-10-2010)
Ik ben leidster bij La Leche League
www.bewustouderschap.nl om verder te kletsen over kind, gezin, allergie en ontwikkeling.
|
|
Seva
|
Onderwerp:
re
Geplaatst: Zo 18 Jul, 2010 22:22
|
|
|
Bedankt voor je reactie!
Het zal dus een kwestie van goed opletten blijven.
Provoceren moet dan nu zeker uitgesteld worden, want er zitten al zeker 3 a 4 weken 4 tanden op een rij te duwen, met bijbehorende kwaaltjes. Eerst maar eens wachten tot die door zijn, maar ik ben bang dat dat nog wel even kan duren.
Voor mezelf ga ik dan maar eens een afspraak maken bij een diëtist om te zorgen dat ik geen tekorten ga opbouwen.
|
|
mama~van~4 LLL

|
Onderwerp:
re
Geplaatst: Zo 18 Jul, 2010 23:17
|
|
|
Het is idd niet handig om te provoceren als er tanden doorkomen of wanneer er andere dingen onder de leden zijn.
Je weet dan nooit precies waar er op gereageerd wordt.
Je vraag om steeds na 6 weken te provoceren, het ligt er helemaal aan wat voor allergie er is, hoe heftig de reacties zijn, zijn er meerdere allergieen etc. etc..
Sommige moeders kiezen ervoor (al dan niet met behulp van een dietist) om al eerder te provoceren, anderen wachten wat langer.
Het hangt gewoon echt van je kindje af, er is geen bepaalde periode die ertussen moet zitten. Al is te snel nooit handig.
Veelal is wachten tot het juiste moment een lange reis, maar wel de veiligste en duidelijkste. _________________ Ann3t, mama van R0y, Yannlck, KyIian, NyIs (nog aan de bv op dieet) en BellyGIRL (ETA 02-10-2010)
Ik ben leidster bij La Leche League
www.bewustouderschap.nl om verder te kletsen over kind, gezin, allergie en ontwikkeling.
|
|
|
Vorige onderwerp
:: Volgende onderwerp
|
|
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|