borstvoedingsforum.nl bv logo

welke kolf vind jij prettig?

Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp

welke kolf vind jij prettig?

Medela Harmony  3%  3%  [ 4 ]
Avent Isis  20%  20%  [ 21 ]
Medela Swing  12%  12%  [ 13 ]
Avent Isis IQ  9%  9%  [ 10 ]
Medela Pump in Style  20%  20%  [ 21 ]
Medela Freestyle  9%  9%  [ 10 ]
Avent Isis IQ Duo  0%  0%  [ 0 ]
Ameda Lactaline Personal  10%  10%  [ 11 ]
Medela Lactina of Symphony  9%  9%  [ 10 ]
anders (graag toelichten in een antwoord)  3%  3%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 104
Auteur Vorige bericht :: Volgende bericht
Lydia

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtOnderwerp: ardo calypso    Geplaatst: Za 12 Jun, 2010 13:05

Op verzoek van Chella van het moedermelk netwerk, heb ik de ardo calypso een maand gebruikt. Voor wie geintreseerd is, staat hier onder mijn bevinding!

Laat ik beginnen met te zeggen dat het een erg fijne, mooie kolf is. Hij is behoorlijk stil, en erg zacht met kolven. Het grote voordeel is natuurlijk dat hij gemakkelijk uit te breiden is naar een dubbele kolf. Ik ervaar dan wel wat kracht verlies, moest hem op de snelste zuigkracht zetten. Dus dat ging net. Ander puntje hierin is dat als je bij het dubbelzijdig gebruik, 1 deel opzij legt (voor borstcompressie) de andere kant minder zuigkracht krijgt. Dit is op te lossen door de andere kant los te koppelen, en hem dus even enkelzijdig te maken. (ik heb begrepen dat dit bij alle dubbelzijdige kolven het geval is.) Ook handig is dat hij gemakkelijk met de hand te gebruiken is (als je de pomp erbij neemt uiteraard) De verschillende maten borstschilden zijn erg fijn, maar daar ligt wat mij betreft ook wel een nadeel. De middelste maat moet in de grootste geschoven worden, en daardoor zie je ten eerst zeer weinig, (ik kon daardoor echt heel slecht zien of ik al klaar was of niet) en ten tweede is het op die manier erg gevoelig voor omvallen. Als je het schild iets schuin houd, valt het binnenste schild vrij snel, voor een kluns als ik, niet echt handig! Het flexischild is erg klein, dus die heb ik niet kunnen gebruiken .Ook de flesjes vind ik erg gevoelig voor omvallen. Als de kolf er op geschroefd zit, blijft een leeg flesje niet meer staan. Zelf met het draagrekje loop je dat risico. Voordeel van de flesjes is wel dat ze (denk ik ) makkelijk inwisselbaar zijn. Ik heb nog medela flesjes liggen, en die paste ook. Dus voor zover ik kan nagaan passen dan veel kleine-hals flesjes erop.

Ook de batterij stand heb ik uitgebreid getest. Daar ligt wat mij betreft echt het grootste nadeel. De zuigkracht is op netstroom het zelfde als met batterijen. Echter het compartiment zelf is erg zwak. Ik heb al een keer gehad, dat de klep er uit viel tijdens het kolven, alle batterijen op de grond! Ook als de klep blijft zitten viel hij regelmatig uit als ik er mee ging lopen, ergens neerzette(tijdens het kolven) of als de ondergrond niet vlak was. Voor mij, is dit echt een probleem, ik kolf op steeds andere plekken (met niet altijd een vlakke ondergrond), en moet echt op de batterijen kunnen vertrouwen. Ik denk dat een gemiddelde werkende moeder ongeveer een week doet met de batterijen, maar aangezien je er 6 in moet stoppen, vind ik dat evengoed wel een hoog verbruik hebben. De kolf verliest bij het leger worden van de batterijen wel zuigkracht maar dit merk je meteen, het gebeurd dus niet stiekem.
Wat wel een voordeel is, hij is goed handsfree te gebruiken, ideaal! Ook zijn de onderdelen zelf heel compact (afgezien van de motor)
Dus alles nog even op een rij:

Voordelen
zacht,
stil,
Standaard verschilende maten borstschilden,
dubbelzijdig te gebruiken,
om te bouwen tot handpomp
Past op verschillende flesjes
Handsfree is mogelijk
Kan op batterijen
Onderdelen zijn compact

Nadelen
Zeer slecht zicht in de schelp
Iets verlies in zuigkracht bij dubbelzijdig (maar goed mee te leven)
Valt snel om/uit elkaar
Batterij compartiment is zwak
Hoog verbruik van batterijen
Berichten van afgelopen:   
Onderwerp Auteur Datum/Tijd
icon welke kolf vind jij prettig? Ellen van Kooij VBN 23 nov 2009, 16:14
       icon Medela Symphony eerste dagen CyberSaskia 23 nov 2009, 22:21
             icon Medela in het zkh, Avent lekker thuis en op het werk Ilja4u 23 nov 2009, 23:16
       icon Medela Tinus 24 nov 2009, 21:24
             icon Freestyle Marith 25 nov 2009, 23:48
                   icon eens! chantie75 29 jan 2010, 15:16
             icon medela rachel191 27 dec 2009, 14:09
       icon PIST Annette (Gast) 26 nov 2009, 23:02
       icon anders danielle ierland 6 jan 2010, 14:02
             icon medela swing Hessie 10 jan 2010, 20:58
                   icon waar vind je zo'n slangetje ? anne-sophie 13 jun 2010, 12:07
       icon Medela Harmony Yvonne mv Joanne 16 jan 2010, 20:43
       icon Swing Mjay 19 jan 2010, 21:41
       icon Avent handkolf Sanne 10 apr 2010, 20:01
             icon freestyle Fran (Gast) 10 apr 2010, 20:13
                   icon re fran Elmo01 (Gast) 18 apr 2010, 11:02
       icon electrische van avent trotse mama (Gast) 15 apr 2010, 13:17
       icon pisa Malou 16 apr 2010, 13:26
       icon Freestyle MamavanTwee 17 apr 2010, 22:59
       icon avent electrisch Lydia 22 apr 2010, 22:38
             icon ardo calypso Lydia 12 jun 2010, 13:05
                   icon Ardo Calypso mamamiekie 12 jun 2010, 20:45
       icon harmony Gera 9 jul 2010, 13:17